Kdy se vlakem svezeme rychleji? Šéf Správy železnic říká konkrétní termíny a vyhlíží zlaté desetiletí

Jan Hrbáček

Ekonomický deník

Správě železnic se daří zvyšovat rychlost na stávajících tratích a plány na výstavbu nových vysokorychlostních linií do konce roku 2025 nejsou nereálné. „Jsem pyšný také na to, že se nám daří získávat silnou finanční podporu státu. Pokud by se tento trend podařilo udržet, tak toto desetiletí bude i desetiletím české železnice,“ řekl v rozhovoru s Ekonomickým deníkem generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Vyjádřil se mimo jiné i k ostře sledované nabídce neprůhledné společnosti na stavbu optických sítí, stále problematické železnici na ruzyňské letiště a do Kladna, nebo k problémům s kalamitami na tratích.

 

Kdy budeme na českých železnicích jezdit konečně pořádně rychle?

Myslím, že už jezdíme rychle. Ale ne všude. My máme jasně daný plán, které tratě chceme zrychlovat. Číslo jedna jsou samozřejmě koridorové tratě. Ale dal jste přímý dotaz, takže … My bychom byli rádi, aby se koridory zrychlily do roku 2025 a rozšířili jsme rychlost do 160 kilometrů v hodině i na další úseky. Do pěti let bychom chtěli zavést na koridoru Praha – České Budějovice rychlost 180 až 200 kilometrů v hodině. Opravdu mluvím o časovém pásmu do pěti let. Teď např. řešíme na koridoru také úsek Choceň-Uhersko. Když se tenhle úsek v devadesátých letech rekonstruoval, tak se nepřipravoval na tyto vyšší rychlosti, nešlo se nadčasově např. do spodních a bočních části tělesa dráhy.

Co často kritizované severní spojení s Německem, trať na Ústí nad Labem? Mohou i zdejší pasažéři doufat v rychlejší cesty?

Tady jde o dlouhodobé hledisko. Asi nejlépe by tento problém vyřešila chystaná vysokorychlostní trať Praha-Drážďany, která začíná bohužel od severu a ne od Prahy. Právě V těchto dnech jsme podepsali další smlouvu s německou stranou v Drážďanech kvůli tunelu v Podkrušnohoří. Dokud se toto neudělá, půjde jen o dílčí úseky, nic revolučního čekat nelze. Navíc, ono Ústecko je hodně zatíženo chemickým průmyslem, takže když chceme něco tvořit v nové stopě, tak to je velmi složité. Ano, přiznávám, tady je to běh na dlouhou trať.

OLaNO ještě nedávno mělo čtyři členy, Matovič bude nejslabším bodem koalice, varuje expert

sinfin.digital