Osobní vlakoví dopravci najíždějí do nejostřejšího oblouku novodobé historie tuzemské železnice. Jen Českým drahám vzrostou náklady na trakční elektřinu během dvou let o 166 procent, tedy o miliardy korun. Masivní nárůsty ochromují i jejich konkurenci: RegioJet, Leo Express a další. Vykolejení drážního byznysu má zabránit státní strop na ceny elektřiny, zdražení jízdného a hlubší úspory.
České dráhy předpokládají, že za letošní rok spotřebují asi 710 gigawatthodin trakční elektřiny, což z nich dělá jednoho z vůbec největších odběratelů energie v republice. Náklady na pořízení energie drahám letos i v příštím roce závratně vzrostou.
„Loni jsme takto vynaložili 1,5 miliardy korun, letos očekáváme nárůst o 66 procent na zhruba 2,6 miliardy. Pro příští rok pak předpokládáme nárůst o dalších 56 procent na asi čtyři miliardy při jednotkové ceně 5,5 koruny za kilowatthodinu. Během dvou let se tak jedná o nárůst o 166 procent,“ uvádí mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský s tím, že náklady na energie nejsou zdaleka jedinou významně se prodražující nákladovou položkou.