České dráhy i Jančurův RegioJet krvácejí. Miliardy za elektřinu dražší jízdné nevyřeší

Jiří Liebreich, E15

Osobní vlakoví dopravci najíždějí do nejostřejšího oblouku novodobé historie tuzemské železnice. Jen Českým drahám vzrostou náklady na trakční elektřinu během dvou let o 166 procent, tedy o miliardy korun. Masivní nárůsty ochromují i jejich konkurenci: RegioJet, Leo Express a další. Vykolejení drážního byznysu má zabránit státní strop na ceny elektřiny, zdražení jízdného a hlubší úspory.

České dráhy předpokládají, že za letošní rok spotřebují asi 710 gigawatthodin trakční elektřiny, což z nich dělá jednoho z vůbec největších odběratelů energie v republice. Náklady na pořízení energie drahám letos i v příštím roce závratně vzrostou.

„Loni jsme takto vynaložili 1,5 miliardy korun, letos očekáváme nárůst o 66 procent na zhruba 2,6 miliardy. Pro příští rok pak předpokládáme nárůst o dalších 56 procent na asi čtyři miliardy při jednotkové ceně 5,5 koruny za kilowatthodinu. Během dvou let se tak jedná o nárůst o 166 procent,“ uvádí mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský s tím, že náklady na energie nejsou zdaleka jedinou významně se prodražující nákladovou položkou.

sinfin.digital