„Čím tmavší člověk je, tím těžší to má,“ říká sympatický mladík Alpha Dia žijící v Hamburku. Jeho snímky v letáku supermarketu Lidl, které se objevily i na českém trhu, spustily lavinu nenávistných komentářů. Rozhovor s mužem přinesl německý deník Frankfurter Allgemeine.
Dělal jste reklamu pro Lidl a na českém facebooku jste tak odstartoval rasistickou bouři. Diskutéři se staví proti multikulturalismu, bojí se zániku bílé rasy. Co jste si o tom myslel?
Takové reakce v roce 2017. Byl jsem v šoku. Potkávám modely z celého světa, také z Česka a Praha je mezinárodní město. Když se tolik Čechů bojí „vymizení bílé rasy“, budou to tak vidět i někteří lidé z Německa a obyvatelé v jiných zemích. Toho se bojím.
Ty mírnější komentáře zněly: „Očekávám v Čechách typicky české modely.“
To nedává smysl, neboť Lidl má stejnou reklamu v celé Evropě. Snímky se fotí s modely z celého světa. Já jsem osobně dostal pouze pozitivní ohlasy. Jeden známý mi napsal, jak ho těší, že má Lidl v katalogu konečně černého modela. Negativní komentáře byly jen na stránce Lidlu.
Zažil jste v Německu někdy něco podobného?
V práci se mi nikdy nic podobného nestalo. V každodenním životě ano. Ve vlaku na mě lidé v posledních letech stále častěji házejí nepříjemné pohledy nebo musím poslouchat hloupé komentáře.