Vysoké ceny energií, rozlámání dodavatelských řetězců a překotná aktivita politiků v oblasti ochrany klimatu plní noviny a sociální sítě všude po světě. Stejně tak ale plní noviny zachmuřené predikce klimatologů, plní je stávky za klima, ničivé požáry či záplavy. Téma klimatu se stalo klíčovou politickou agendou.
Kdo byl v Německu letos před volbami, nemohl to nevidět: Podpora ochrany klimatu byla na plakátech všech politických stran: od FDP, přes CDU až po Die Linke. Stejně aktivně o ochraně klimatu mluví americký prezident Joe Biden i jeho čínský protějšek Si Ťin-pching.
Z businessového hlediska je velmi hlasité nejen volání regulátorů, politiků a nejrůznějších lobbistických skupin. Hlasitě jsou totiž slyšet hlavně spotřebitelé, přičemž všechny analýzy zákaznických preferencí ukazují to samé: Pro mladší mileniály a Generaci Z jsou ochrana klimatu, ESG (Environmental, social and corporate governance – zjednodušeně moderní zásady udržitelnosti a ohleduplného podnikání) jako životní postoj a tzv. purposeful business klíčové faktory, podle kterých si vybírají, u koho a za kolik budou nakupovat.
Pouhá vášeň pro značku vám už zákaznickou loajalitu nezaručí. Musíte svým zákazníkům ukázat, že máte nejen skvělý produkt, ale že jste také součástí pro ně důležitých příběhů. Mnoho špičkových firem navenek ukazuje, že berou jako privilegium, že mohou bojovat za „velké věci“. Říkají tím: „jsme natolik bohatí a úspěšní, že je pro nás čest, že můžeme něco vrátit zpátky.“ K tomu je koneckonců často tlačí i jejich zaměstnanci, kteří chtějí to samé.
Někdo by mohl namítnout: tohle se ČR netýká, tady jsme jiní. Česko ovšem není uzavřená bublina. Proto ve chvíli, kdy do tématu „šlapou“ tři nejdůležitější světoví hráči (EU, US, Čína) spolu s úspěšnými firmami z žebříčku Forbes 500, jež mají stovky milionů zákazníků, tak se změny prostě stanou. ESG, ochrana klimatu a udržitelný business jsou zkrátka tématy, před kterými se neschováme.
Přemýšlel jsem proto, jak tuhle světovou debatu přiblížit do Česka. Abych ukázal její plastičnost, rozdílnost názorů, ale zároveň i naléhavost, s jakou lídři byznysu nad tématem udržitelnosti a boje za klima přemýšlejí. Nakonec mě napadlo využít toho, že říjen je měsícem velkých ekonomických konferencí. Tak jsem si sedl, poslouchal a zapisoval. A všude, kde jsem byl (Členská konference IIF, EU SDGs Summit, Podzimní Washingtonská setkání), to bylo stejné a řešila se hlavně dvě témata: covid a proměna ekonomiky směrem k udržitelnosti.
Níže vám přináším své poznámky z projevů názorově velmi rozdílných řečníků, ať už se jedná o Franse Timmermanse z Evropské komise, Johna Dugana ze Citi nebo Marka Tuckera z HSBC. Schválně jsem k nim nedopisoval žádný svůj komentář. Na následujících řádcích tedy nabízím skutečně zápisky toho, co tyto (a mnohé další) osobnosti uvedly – obrázek nechť už si každý udělá sám.
Ukončím tento úvod osobní poznámkou: ESG, udržitelnost a boj za ochranu klimatu jsou opravdu velká témata a bylo by pro lidstvo i ekonomiku katastrofou, kdybychom s nimi naložili zle. Kdybychom, jak říká bankéř Jamie Dimon (na archivní titulní fotce spolu s Billem Gatesem), řešení tohoto zásadního tématu zúžili na objímání stromů a focení se na sociální sítě. Kdybychom naskakovali na mediálně atraktivní „řešení“, jako je likvidace jádra nebo vypnutí plynu ze dne na den. Tím bychom totiž jen poškodili ekonomiku, a tedy miliony (chudých) lidí všude po světě.