Dolaroví milionáři si své soukromí většinou pečlivě střeží a na veřejnosti příliš nevystupují. O to zajímavější je však pohled „za oponu“. Na to, jaké jsou jejich hodnoty, kam investují své peníze, nebo jaké mají geopolitické preference. Shrnutí všech těchto otázek přibližuje nový ročník výzkumu „J&T Bank Wealth Report 2022“, který mapuje chování českých a slovenských dolarových milionářů. Na INFO.CZ kromě samotného Reportu přinášíme i rozhovor s Jaroslavem Círou, zakladatelem agentury Perfect Crowd, která Report zpracovávala.
Kdo je průměrný český dolarový milionář? Podle zprávy J&T Banka Wealth Report 2022 jde v naprosté většině případů stále o muže, často okolo padesáti let. Má větší investiční gramotnost než běžná populace, a – jak se ukazuje zejména v posledních letech – začíná ve velkém investovat. „To je jistá změna oproti předchozím letům výzkumu, kdy dolaroví milionáři svou hotovost investovali zejména do vlastních firem,“ říká při představení zprávy Vratislav Svoboda, ředitel privátního bankovnictví J&T Banky.
Nejvyšší zhodnocení tuzemští dolaroví milionáři očekávají od akcií, a to i přes výrazné ztráty, které si akciové trhy v posledním roce připsaly. Naopak na opačné straně spektra stojí například podílové fondy, které jsou zajímavé jen pro čtyři procenta Čechů s investicemi přes milion dolarů. Zajímavé však je, že obliba tohoto produktu, charakterizovaného nemalými poplatky, je na Slovensku více než třikrát větší.
Nový report J&T Banky zkoumá i to, jaké má „průměrný český dolarový milionář“ hodnoty. Ukazuje se, že zatímco současnou vládu Petra Fialy hodnotí kladně za to, jak se ujala předsednické role v Evropské unii, nelíbí se jim, jak řešila problémy vysokého růstu cen energií nebo vysokých schodků veřejných financí. Navíc dlouhodobě kritizují efektivitu státní správy, nedostatek lídrů a politické vize.
Tuzemští dolaroví milionáři zároveň poměrně jednohlasně odsuzují invazi Ruska na Ukrajinu a oceňují kroky domácí vlády s ohledem na podporu Ukrajiny v tomto boji. Sami se přitom do pomoci aktivně zapojují, nejčastěji formou finanční a materiální pomoci. Tři z pěti tuzemských dolarových milionářů, vyplývá z výzkumu, zaslali Ukrajině finanční pomoc, přibližně každý sedmý pak poskytl svou nemovitost pro ubytování ukrajinských uprchlíků.
Největší část výzkumu se však pochopitelně týkala investic – a samotný Report ukazuje na některé zajímavé trendy. Třeba na to, že dolaroví milionáři v posledním roce vnímají nižší výnosnost na realitním trhu a přesouvají svou pozornost zejména k akciím. Zároveň také začínají ustupovat od investic do kryptoměn, do nichž v minulých letech „poměrně výrazně naskočili.“ A snížila se pro ně i atraktivita start-upů.
Roste zde nová generace dolarových milionářů, říká Jaroslav Cír z agentury Perfect Crowd
Jak se v posledních letech mění počet dolarových milionářů?
Upřímně – to není úplně kategorie, kterou v našem průzkumu sledujeme. Z dat, která přesto máme k dispozici, však zrovna v tomto nevidíme nějak dramatický nárůst. To číslo zůstává v posledních letech poměrně stabilní, na nízkých desítkách tisíc.
Přesto poslední roky přinesly mimo jiné výrazný růst cen nemovitostí – nejde o faktor, který k růstu počtu českých dolarových milionářů přispívá?
Do jisté míry máte pravdu, inflace cen nemovitostí tomu určitě pomáhá, přesto extra dramatický nárůst nezpůsobuje. Navíc, v našem výzkumu se věnujeme spíše lidem, kteří jsou od té spodní hranice poněkud dále. Naším hlavním kritériem je, aby šlo formálně o dolarového milionáře, tedy aby daný respondent měl alespoň okolo 30 milionů korun – potom je však ten rozptyl velký. Zpovídáme lidi, kteří mají majetek v miliardách, na druhé straně, u těch mladších dolarových milionářů se dá čekat, že jsou spíš blíže té dolní hranici.
Roste Česku v těchto mladších milionářích nová „podnikatelská elita“?
Ano, 90 procent těch lidí, se kterými hovoříme v našem výzkumu, jsou podnikatelé. A to buď tradiční podnikatelé, anebo část mladých dolarových milionářů, kteří zbohatli na start-upech nebo na nějakých marketingových projektech. Podstatnější trend však vidím v tom, že se postupem času z těchto podnikatelů stávají investoři, že ti lidé už neinvestují jen do svých firem, ale že na trhu hledají investiční příležitosti. To je nové.