Tesla jako černá díra na peníze: Automobilka má finanční problémy, každou minutu utratí 130 tisíc korun

vkr

Vystačí, nebo nevystačí? Tuto otázku si v posledních týdnech pokládají snad všichni analytici, kteří sledují finanční rezervy automobilky Tesla. Agentura Bloomberg totiž nedávno spočítala, že firma Elona Muska nyní utrácí hotovost tempem 6.5 tisíce dolarů (asi 130 tisíc korun) za minutu a je dost možné, že automobilce do konce roku dojdou peníze. Na tyto zprávy reagují i akcie Tesly, které se oproti svému vrcholu v loňském září snížily bezmála o čtvrtinu a zvrat v tomto trendu by mohlo přinést snad jen plnění produkčních cílů u Modelu 3. Ty jsou ale zatím v nedohlednu. 

Na konci loňského roku Tesla disponovala volnou hotovostí asi 3.4 miliardy dolarů, nicméně jak nyní uvádějí analytici, peníze jakoby se Muskovi ztrácely před očima. Podle agentrury Bloomberg totiž každá minuta firmu stojí 6.5 tisíc dolarů a je tak dost pravděpodobné, že aby společnosti peníze nedošly, bude muset jít s kůží na trh pro další kapitálovou injekci. To však Musk odmítá, dluhy společnosti jsou již nyní na úrovni 9.4 miliardy dolarů. 

Bruce Clark z renomované agentury Moody´s nicméně varoval, že firma si letos bude potřebovat půjčit až dvě miliardy dolarů, aby jí nedošla hotovost a mohla pokračovat ve své produkci. Ta je přitom v epicentru pozornosti; všichni sledují, jak se Muskovu týmu daří naplnit produkční cíle svého prvního masově vyráběného automobilu – Modelu 3.

Podle zprávy Tesly z počátku dubna se automobilce dařilo na konci prvního kvartálu vyrábět asi dva tisíce vozů tohoto modelu týdně, tedy asi 40 procent cílované úrovně. „Očekáváme však, že během druhého čtvrtletí se naše produkce Modelu 3 rapidně zvýší,“ kaje se automobilka. Při klíčové produkci pěti tisíc vozů Modelu 3 by Tesla vykázala pozitivní cash flow. Tu automobilka neoznámila v posledních pěti kvartálech v řadě.

Elon Musk si tak je dobře vědomý toho, že hraje o čas. Proslýchá se, že v jediné továrně Tesly tráví většinu svého času a na produkci nových modelů osobně dohlíží. Nedávno rovněž připustil rezervy ve svém původním přístupu, kdy chtěl vyrábět vozy v plně automatizovaném provozu za pomoci co nejmenšího počtu lidí. Továrna Tesly v kalifornském Fremontu tak měla připomínat vizi budoucnosti – stroje, které vyrábějí stroje. Tento model se nicméně podle Muska neosvědčil a byl částečně zodpovědný za současné produkční problémy a zpoždění dodávek.

sinfin.digital