Škoda musí zvýšit ziskovost, aby se jí vrátily investice do elektromobilů, říká šéf výroby

Jiří Liebreich

Mladoboleslavská Škoda Auto čelí největšímu propadu prodejů ve své historii. Ještě v roce 2018 udala na světových trzích jeden a čtvrt milionu škodovek, loni „jen“ 731 tisíc. Děje se tak v mimořádně složitém období, kdy automobilky přecházejí z výroby spalovacích vozů na elektromobily. „Vedle obratu tak jde hlavně o rentabilitu tržeb, nyní v ní cílíme na osmiprocentní hranici. To bude pro budoucnost rozhodující. Škoda Auto bezpodmínečně musí navýšit ziskovost, aby dosáhla rychlé návratnosti masivních investic, kterými si nyní zajišťuje přechod na elektromobilitu,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro deník E15 člen představenstva Škody Auto Michael Oeljeklaus, jenž zodpovídá za výrobu a logistiku.

Škodovka letos sice navýší výrobu, milionové hranice, na kterou má připravené kapacity, ale nedosáhne. Brání jí v tom jak nedostatek čipů, které si prozatím nedokázala v dostatečném množství obstarat, tak ale i těch dílů, které žádné čipy neobsahují. Automobilce se nedostává například panoramatických střech do vlajkových elektrických modelů Enyaq. Oeljeklaus v rozhovoru také popisuje, že je stávající globální výroba baterií do elektromobilů nedostatečná a že Evropa bude potřebovat další továrny. Vytížení stávajících škodováckých závodů je podle něj zaručené, jelikož podle něj patří k nejefektivnějším v Evropě.

Co je dnes největší problém, který musíte řešit?

Čipy. Pořád je to velké téma. Čipový hladomor trápí globální průmysl. Ani letošek pro nás nezačal dobře. V lednu jsme několik dnů nebyli schopni vyrábět, protože chyběly díly. Nyní to vypadá naštěstí lépe. Už delší dobu vyrábíme směrem k plnější kapacitě. Doufám, že zlepšení potrvá i ve druhém čtvrtletí a že v létě už budeme mít dostatek čipů. Tím bychom se mohli vrátit do normálu.

Podobná přání už vyjadřovali vaši kolegové mnohokrát v minulosti, návrat do „normálu“ – pokud jde o dostatek čipů – se ale opakovaně odkládá. Neukazuje se, že čipy představují mnohem hlubší strukturální problém, který Škoda i celý koncern Volkswagen podcenily?

Faktem je, že globální poptávka po čipech exponencionálně roste. Je to internet věcí, spotřební elektronika, mobilní zařízení a samozřejmě automobily, které potřebují stále více čipů na jedno auto. Například v elektromobilu Enyaq je dvakrát více čipů než v modelu Octavia. Je to logické, vozy většiny výrobců se mění v pojízdné osobní superpočítače. Přestože tak máme dostatek objednávek na nové vozy, loni jsme kvůli nedostatku čipů vyráběli v Česku jen na 75 procent instalované výrobní kapacity.

sinfin.digital