Ekonomické sankce Západu dopadají na ruský stát, jeho oligarchy i podniky více či méně napojené na Kreml. Zasáhnou ale i firmy působící v Česku, které mají ruské vlastníky. A to přesto, že některé takové společnosti se své skutečné majitele – dost možná i kvůli sankcím – snaží tajit.
Sankce na firmy působící v Česku, které vlastní Rusové, dopadnou z několika úhlů. Sankce Evropské komise budou mít především plošné dopady, zakazují například obchod ve specifických sektorech, kde je bezpečnostní riziko, respektive vývoz technologií. A mimo jiné zakazují i vývoz letecké techniky do Ruska, což se v Česku dotkne několika firem. Jednou z nich je společnost Aircraft Industries, bývalý Let Kunovice, která v Česku vyrábí především dvoumotorový přepravní letoun L 410. Jeho odbyt je takřka bez výjimky v Rusku.
„V průběhu let naše společnost vystřídala několik majitelů. Aktuálně je jím ruský vlastník – byť jiný, než uvádějí média –, čímž se pro nás, jako společnost, nejspíše spousta věcí změní. My sami však nevíme, jaké dopady to bude mít, a proto zatím nedokážeme odpovědět na otázky, které jsou nám pokládány,“ reagovala společnost na dotazy INFO.CZ k tomu, jak sankční balíčky ovlivní její budoucí byznys.
Aircraft Industries není jedinou firmou, která bude plošnými evropskými sankcemi zasažena. Podobně by měl evropský balík dopadnout na dodavatele leteckých motorů PBS nebo společnost podnikající v jaderném strojírenství Škoda JS. Obě firmy mají otevřeně ruské vlastníky.
Evropské plošné sankce však nejsou jediným direktem, který tuzemské firmy s ruskými majiteli zasáhne. Jak v posledních dnech informovaly například Hospodářské noviny, vláda Petra Fialy připravuje vlastní, národní balík sankcí, který by znemožnil firmám, jež vlastní Rusové, ucházet se o dotace a dokonce by je dokázal odstřihnout od veřejných zakázek. Zatím není zřejmé, jak budou kritéria pro takový „blacklist“ nastavená, lze čekat, že národnostní hledisko bude jedním, nikoliv jediným kritériem.