Pohled za oponu Jaromíra Soukupa. Co Číňané objevili v utajeném auditu a proč pak Médeu tak rádi prodali zpět Soukupovi?

V úvodu týdne médii bez většího povšimnutí proběhla ne úplně atraktivní zpráva. Mediální byznysmen Jaromír Soukup vyprovodil čínské investory a odkoupil od nich většinový podíl ve „své“ agentuře Médea. Za pár strohými řádky a rouškou běžné obchodní transakce se ale ukrývá mnohem zajímavější příběh, který vybízí k řadě otázek. Například proč Číňané po šesti letech, kdy budovali a posilovali svůj vliv v Soukupově vlivné mediální agentuře, nyní berou nohy na ramena a společný podnik narychlo opouštějí.

Král je mrtev, ať žije král. Výrazná postava českého mediálního byznysu Jaromír Soukup se po více než pětileté anabázi s čínskými penězi opět stává stoprocentním vlastníkem vlivné mediální agentury Médea. A jako bývalý boxer ukazuje, jak se dokáže otřepat z obdržených ran… a znovu se postavit na vlastní nohy.

Úderů, těch byznysových, totiž obdržel v posledních dvou letech nepočítaně. 

Situace Jaromíra Soukupa se začala komplikovat loni, s příchodem koronavirové pandemie, která znamenala vleklé problémy pro celý tuzemský reklamní byznys – a tedy i pro činnost největších firem excentrického milionáře: mediální agenturu Médea a vydavatelský dům Empresa Media. 

Zadavatelé reklamy s příchodem viru začali poptávat méně inzerce, mediální agentury, které tyto poptávky pro velké klienty zprostředkovávají, měly najednou méně zakázek a mediální domy nakonec měly méně reklamy k otištění ve svých časopisech. Jaromír Soukup to schytal hned na dvou frontách – zatímco agentura Médea, která zprostředkovává prodej a nákup reklamního prostoru (a protože obchoduje velké objemy, dělá to levněji než ostatní), měla méně byznysu a slabší tržby, Empresa Media se zase musela potýkat s výrazným propadem reklamních příjmů. 

Klíčoví lidé

Jakoby pandemie nestačila, další významný úder pro Soukupa znamenal odchod dvou jeho klíčových spolupracovníků. Nejdříve barrandovskou zlatou loď opustil šéf obsahu Daniel Köppl, který v rozhovoru pro INFO.CZ profesní rozchod popisoval diplomaticky: vysvětloval, že „naše vzájemná spolupráce dospěla na maximum možného“. Köppl po odchodu od Soukupa vystřídal několik menších projektů a nyní zakotvil v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Je to tak trochu paradox, právě RRTV totiž Televizi Barrandov za Köpplova působení pravidelně tepala a pokutovala za porušování zákonů – ostatně ani Köppl se svým pohledem na práci radních příliš netajil. 

Ještě větší vrásky ale Jaromíru Soukupovi nadělal letošní odchod šéfa obchodu Filipa Doubka. Ten ho bolí hned dvojnásob. V prvé řadě je totiž Doubek schopný mediální manažer, který držel vztahy s klienty na „provozuschopné“ úrovni. „Jednáme především s ním, on je vždycky člověkem za Médeu, který jednou za čas přijde a vyrovná závazky na přijatelnou úroveň,“ uvedl dříve v rozhovoru s INFO.CZ jeden z vysoce postavených zástupců nejmenovaného vydavatelství.

Druhá část problému pak tkví v tom, že Doubek od Soukupa odešel do skupiny Karla Komárka KKCG, kde buduje vlastní mediální agenturu – a KKCG se zase příliš netají tím, že hraje hru s nulovým součtem. Tedy že byznys, který nová mediálka získá, Soukup ztratí.

Skupina KKCG je totiž historicky jedním z největších klientů Médey. Například Sazka, která vedle skupin MND či Aricoma do impéria Karla Komárka spadá, se pravidelně umisťuje mezi největšími tuzemskými zadavateli reklamy. Jen loni nakoupila reklamní prostor v ceníkové ceně za 1,5 miliardy korun – a každý byznysmen si dříve nebo později řekne, proč vlastně platit někomu jinému za službu, kterou si může postavit sám. 

Čínský vliv

Poslední rána Jaromíra Soukupa zasáhla nedávno. Během loňského roku totiž společnost Rainbow Wisdom Investments Limited (RWIL), vlastněná čínským státním obrem CITIC, uplatnila opci na odkup necelých 26 procent Médey (výměnou za svůj menšinový podíl ve vydavatelství Empresa Media), díky čemuž se Číňané stali v mediální agentuře většinovým investorem. Jaromír Soukup v té době argumentoval tím, že se jedná pouze o technikálii a na běžném provozu agentury se příliš nemění: „Pro život firmy to neznamená vůbec nic. Podepsané dohody jasně říkají, jak bude probíhat řízení firmy. V nich je napsáno, že předsedou představenstva zůstávám já a řízení Médey je i nadále moje kompetence. Smlouva je navíc postavená tak, že obě strany mají velmi jasně definované role, a neumožňuje ani jednomu bez souhlasu toho druhého v podstatě nic,“ myslel si Soukup ještě loni, když odpovídal pro Forbes

Jenže tato situace se v poslední době rapidně proměnila. Právě během prvních letních dní totiž RWIL dokázal ovládnout představenstvo Médey a následně do vedení agentury dosadit svého člověka – ex-ředitele televize Prima Martina Konráda. Jaromír Soukup přišel o vliv na agenturu, kterou přes dvacet let budoval, a vše naznačovalo, že je poražen. Pandemie tvrdě dopadla na jeho byznys, opustili ho nejbližší spolupracovníci a čínský investor přebíral jeho nejcennější firmu... 

Jak se tedy stalo, že je Soukup znovu na koni? Proč Číňané, kteří se několik let snažili o ovládnutí Médey, najednou velmi ochotně prodávají zpět svůj většinový podíl? Pokud je Médea tak vlivná firma, jejíž zisk živí další byznys Jaromíra Soukupa, proč na ní ulpívají tak masivní dluhy? A především – kde vzal Jaromír Soukup peníze na odkup většinového balíku akcií Médey? 

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Co si Číňané dobře spočítali?
  • Co na Soukupa mimoděk prozradila Hana Lipovská?
  • O jaké peníze jde a kde se berou?
sinfin.digital