E15 PREMIUM | Česko má před sebou několikamiliardovou investici do nabíječek a vodíkových plniček aut. A to nebezpečně blízko. Už v roce 2025 by měly být na páteřních dálničních sítích rychlonabíječky každých 60 kilometrů. Jde o evropský cíl, aby mohli lidé v autech na elektrický nebo vodíkový pohon a zejména zboží v nových kamionech bez obav proudit napříč kontinentem. Problém je v tom, že se tento scénář v tuzemských podmínkách neodehraje, jak se obávají zástupci dopravců.
„Podle toho, co vím, to nepřipadá v úvahu. Když si vezmete, že obyčejné rozšíření dálničního odpočívadla trvá roky, stavba nového deset let, tak postavit tam nabíjecí stanice pro kamiony není nic, co by se za tři roky mohlo odehrát,“ říká Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Pro kamiony je v Česku dosud jedna elektronabíječka, potřeba jich bude přibližně 450 do roku 2025, další stovky výhledově. Návrh Evropské komise zní, že každých 60 kilometrů bude v obou směrech pro kamiony minimálně 1 400 kW nabíjecího výkonu do roku 2025 a 3 500 kW do roku 2030.
Pro osobní auta platí pro stejnou vzdálenost výkon 300, respektive 600 kW. Týká se to transevropských sítí Ten-T, kam v Česku patří ty dálnice, jež se podařilo dovést k hranicím země, a pražský okruh. V úvahu se berou i další proměnné, jako je síla průmyslu, dopravní toky a podobně. Podle ministerstva dopravy by budování nabíjecí sítě mělo vyjít asi na 1,5 miliardy korun.
Byznys sleduje evropské snahy s napětím: Stejně jako se stanovily cíle, které v podstatě znemožní v budoucnu produkci konvenčních osobních aut, něco podobného čeká na nákladní dopravu, jež produkuje zhruba třetinu emisí silniční dopravy.