Českých e-shopů, které expandují do zahraničí, podle odborníků výrazně přibude. Experti očekávají, že největší šanci prorazit budou mít v Maďarsku a zemích bývalé Jugoslávie. Alza.cz se chce letos zaměřit na Maďarsko a Německo.
„Pokud jde o budoucnost, čekáme, že množství expandujících e-shopů se letos významně zvýší. Na trhu je dostatek kapitálu a investorů, kteří takový záměr - je-li realisticky nastavený - mohou podpořit,“ řekl ČTK ředitel konzultační společnosti Acomware Jan Penkala.
Internetový obchod Notino, který prodává parfémy a kosmetiku, letos plánuje vstoupit do dvou zemí. Do kterých zatím tají. Aktuálně působí na 22 trzích, včetně USA. „Notino je v dobré kondici na všech z nich, nicméně nejvýraznější úspěchy momentálně máme v Polsku,“ uvedl marketingový ředitel Notino.cz Radek Ondrášík.
Největším zahraničním trhem pro internetový obchod Alza.cz se stalo Maďarsko. „Maďarsko také bude tématem číslo jedna co se týká další expanze,“ uvedl místopředseda představenstva Alza.cz Tomáš Havryluk. Firma také zvažuje otevření pobočky v Německu a v rámci expanze se více zaměří na německý i rakouský trh. E-shop loni otevřel první prodejnu v Rakousku a showroom v Maďarsku.
On-line obchod Vemzu.cz chce příští rok vstoupit do tří dalších zemí. „Nyní se rozhodujeme mezi Polskem, Maďarskem, Rumunskem, Bulharskem a Chorvatskem. Chceme se tam navíc etablovat i prostřednictvím kamenných prodejen. V každé zemi bude jedna vlajková,“ řekl zakladatel Vemzu.cz Michal Do Viet. E-shop se nyní soustředí na konsolidaci na českém a slovenském trhu.
Podle ředitele srovnávače cen Heureka.cz Tomáše Bravermana je z pohledu českých e-shopů zajímavou zemí Maďarsko nebo bývalá Jugoslávie. „V jejích zemích mají e-shopy podíl na trhu jedno až dvě procenta, ale posilují až o 40 procent ročně. Tamní e-commerce ještě nestačila vyrůst, což je velká příležitost pro nás, pro Čechy,“ uvedl Braverman. Kategorie, se kterými se bude českým e-shopům nejsnáze prorážet v zahraničí, jsou podle něj kontaktní čočky, erotické pomůcky nebo pneumatiky.
„Třeba Němci jsou známí tím, že nové příchozí, zvláště z východu, příliš nevítají. Je potřeba se obrnit, počítat s kontrolami a velkým vytížením co se týče byrokracie. Navíc, dominantní roli na Německém trhu hraje Amazon,“ dodal Braverman.
Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč.