Česká GE Aviation čelí těžkostem. Certifikace přelomového motoru vázne, firma pálí miliardy

E15 Premium, Ondřej Souček

E15 PREMIUM | Měl to být jeden z největších úspěchů tuzemského strojírenství v poslední době. Zcela nově navržený letecký motor Catalyst zosobňuje vytoužený produkt s vysokou přidanou hodnotou, a hlavně staví na vývoji v českém výzkumném centru. Z ambiciózních plánů však zůstávají jen dluhy a v nejbližších pár letech tomu zřejmě nebude jinak. Kumulovaná ztráta společnosti GE Aviation Czech, která Catalyst vyvíjí, už přesáhla pět miliard korun.

Společnost GE Aviation Czech je vývojové, výrobní a servisní centrum turbovrtulových motorů koncernu GE. V Česku působí od roku 2007. V roce 2008 získala část tradičního českého výrobce leteckých motorů Walter Engines, díky čemuž vznikla dosud jediná sériově vyráběná produktová řada motorů společnosti.

Velkým milníkem měl být rok 2016, kdy mateřská skupina General Electric International podepsala investiční smlouvu s českým ministerstvem průmyslu a obchodu a agenturou CzechInvest. V ní se zavázala zahájit v Česku sériovou výrobu Catalystu do konce roku 2022 a vytvořit pět stovek pracovních míst do roku 2023.

Plánovaná investice měla podle tehdy uniklých materiálů činit minimálně 350 milionů eur, v tehdejším kurzu zhruba 9,5 miliardy korun, přičemž už na konci roku 2022 měl nový závod vyrábět čtyři sta motorů ročně. Na investiční smlouvu měla navazovat pobídka, k jejímuž podpisu však už nedošlo. Zdroje blízké vyjednávání to přičítaly především tehdejšímu ministrovi financí Andreji Babišovi, který údajně stále stupňoval požadavky na investora až do doby, než si to rozmyslel.

sinfin.digital