Zakladatel start-upu Campiri Lukáš Janoušek svou platformu popisuje jednoduše: jako „Airbnb pro obytňáky“. Právě po obytných vozech a karavanech totiž v poslední době strmě roste poptávka. A matematika je jednoduchá: „V Evropě je šest milionů obytných vozů, přičemž v půjčovných je jich asi půl procenta. Takže tu máte 99,5 procenta obytných vozů, které jezdí jen tři týdny v roce a zbytek času stojí v garáži. A lidé by si tyto obytňáky rádi půjčili, hlavně v létě,“ říká Janoušek v rozhovoru pro INFO.CZ. Investoři na to slyší, naposledy totiž Janouškovi poslali na expanzi přes 100 milionů korun.
Jsou cesty „obytňákem“ ještě záležitostí úzké komunity, nebo už jde o mainstream?
Dřív to určitě bylo poměrně vyhraněnou komunitní záležitostí, ale to už dnes neplatí. Karavaning už se stává mainstreamem, a my jsme pochopitelně přesvědčení, že se brzy stane běžnou alternativou trávení volného času a dovolené; že namísto toho, aby lidé letěli na Bali, tak si půjčí obytňák a projedou si Toskánsko, Provence nebo třeba Alpy. Takže komunitnost z toho postupně vyprchává a je to fenomén, který je zajímavý i pro běžného člověka.
Ze komunismu měli Češi chalupaření, je karavaning jeho nástupce?
Podle mě jsou pozůstatky komunismu důvodem, proč se tento fenomén rozšiřuje až teď, po více než třiceti letech. Myslím, že spousta lidí k takovému trávení volného času měla dříve odpor – tehdy ty karavany a kempy nebyly na moc vysoké úrovni a řada lidí se na to dívala přes prsty. Když padnul komunismus a lidem se otevřel svět, tak Češi začali mnohem víc lítat do zahraničí a objevovat svět. No a teď, když už všechno viděli a všude byli, tak se zase začínají vracet zpátky.
Mezitím se ale proměnilo to zázemí, alespoň tedy na Západě. V Rakousku, Švýcarsku, Německu tam jsou služby a infrastruktura obecně, kterou lze využívat, na velmi vysoké úrovni. Pokud tam přijedete do kempu, máte k dispozici třeba wellness a saunu pod sjezdovkou, nebo naopak kemp jen 10 metrů od pláže a vedle michelinské restaurace. Servis v těchto zemích už je skutečně špičkový.
A s infrastrukturou se proměnily i vozy.
Přesně tak. Obytné vozy jsou dnes luxusní, pohodlné a vybavené. Takže v Česku rozvoj takového cestování skutečně brzdí jen ta infrastruktura. Je to o tom, aby si soukromá i veřejná správa uvědomily, že když této komunitě vyjdou vstříc, nabídnou jim možnosti, kam jet, tak tím mohou skvěle doplnit regionální turistiku, podpořit lokální podnikatele a přivést peníze do rozpočtů daných obcí.