Městské části v Praze čeká náročný úkol. Od července totiž budou nově řešit veškeré dopravní přestupky, nejen špatné parkování jako doposud. Zatím má tuto agendu na starosti magistrát hlavního města. Ten – stejně jako jednotlivé radnice – se obává „totálního kolapsu“, který může se změnou vypuknout a způsobit špatnou vymahatelnost pokut. Vlna vyšších stovek tisíc řízení, která ročně zahlcuje magistrát, se totiž nově povalí na městské části. Na odbavení agendy budou potřebovat přes tři sta kvalifikovaných a vysokoškolsky vzdělaných osob, které už nyní nedokážou z trhu práce přilákat.
Na magistrát je doručeno v průměru 683 tisíc přestupků a dalších správních věcí k vyřízení ročně, a to včetně závažnějších provinění typu řízení pod vlivem návykové látky nebo ohrožení chodců.
„Konkrétně jde o přestupky, řízení o zadržení řidičského průkazu a další věci. Například jde o dožádání Policie ČR, soudů, státních zastupitelství, pojišťoven, žádostí a návrhů fyzických osob ve věcech uložených trestů zákazu činnosti a řidičských oprávnění,“ říká mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Tuto agendu budou vzhledem k vládní novele zákona o provozu na pozemních komunikacích nově řešit městské části.
V současnosti řeší přestupky magistrát, odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy. Obě instituce jsou dle důvodové zprávy k novele zákona „zahlceny, takže často dochází k tomu, že přestupky nejsou v zákonem stanovené lhůtě projednány a pachatelé nejsou potrestáni“.
Agendu – tedy stovky tisíc řízení – proto nově přeberou městské části, které se změn velmi obávají.
„Musíme navýšit personální kapacity o jedenáct pozic na přepážkách, počet doporučený magistrátem. Dnes máme pět pracovníků, co řeší pouze parkování. Už jsme vypsali výběrová řízení,“ říká mluvčí Prahy 3 Jiří Hannich.
Radnice počítá s nákladem zhruba tři čtvrtě milionu na jednoho pracovníka ročně, celkové roční náklady tak vyjdou na více než osm milionů. Další investici ve výši zhruba jednoho milionu si vyžádá úprava stávajícího pracoviště v Seifertově ulici.