Společnému projektu Prahy a developerů Nové Holešovice věnoval Jan Ludvík, spolumajitel Karlín Group, roky života. „Jak my, tak dopravní podnik (DPP) jsme na tom projektu odvedli spoustu práce. A tu před pár měsíci někdo vzal, hodil do koše a řekl, že ho to vůbec nezajímá.“
Tím „někým“ má Jan Ludvík na mysli exprimátora a současného radního pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Právě on totiž v úvodu roku předvedl těžko pochopitelnou otočku, kdy se z podporovatele projektu stal jeho silným odpůrcem.
A dnes jsou to právě Piráti, kteří v rámci magistrátní koalice na sílu prosazují takzvanou variantu „exit“, tedy aby se Praha ze společného projektu navzdory smlouvám zcela stáhla.
„My jako Karlín Group jsme v tomto příběhu neudělali jedinou věc špatně, věnovali jsme tomu několik let života, tisíce člověkohodin a posunuli jsme společný projekt nejen pro nás, ale i pro druhé,“ říká k tomu v exkluzivním rozhovoru pro INFO.CZ Jan Ludvík. „Co pak magistrát a Zdeněk Hřib v reakci udělali, beru jako podraz.“
Spolumajitel Karlín Group se v rozhovoru vyjádří i k současnému stavu soudního řízení, které inicioval s druhým developerem CPI, aby přiměl DPP vložit pozemky do společného podniku – tak, jak smlouvy předpokládaly. „Soudní řízení jsme však nyní přerušili. Je to určité gesto z naší strany, kdy chceme dát radě města prostor, aby se rozhodla, jakou cestou se chce vydat,“ říká Ludvík.
Ludvík v otevřeném rozhovoru mluví o budoucnosti Nových Holešovic i o nové civilní žalobě, která v souvislosti s projektem míří na radního Zdeňka Hřiba. O tom, proč už se do budoucna Karlín Group nepohrne do spolupráce s metropolí. A o tom, jak se vyrovnává s tlakem některých politiků.
Vraťme se o šest měsíců zpátky, do ledna letošního roku, kdy se dopravní podnik zavázal převést pozemky k projektu Nové Holešovice do společného podniku s developery. Měl jste tehdy nějaké náznaky, že se projekt zadrhne na politické ne-dohodě?
Takový scénář pro mě byl nepředstavitelný. V lednu jsme mezi developery a dopravním podnikem dotáhli smlouvu o spolupráci, což bylo zásadní vyvrcholení předchozí několikaleté práce, kdy jsme se každý týden scházeli na dopravním podniku a všechno procházeli a vyjednávali. Leden byl o tom, že jsme všichni měli radost, že se nám to podařilo dotáhnout.
A byl tam ještě jeden podstatný moment: dočkali jsme se výsledků auditu, který si město zadalo kvůli tomu, že jsme byli rovněž postižení Dozimetrem – byť pouze v té míře, že se nás lidé spojení s touto kauzou pokusili vydírat a my jsme to obratem nahlásili na policii. Jak se ukázalo, audit pro nás dopadl dobře a mimo jiné z něj vyplývá zřejmá ekonomická výhodnost společného podniku pro pražský dopravní podnik.
O měsíc později už bylo všechno jinak. Radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), pod nějž dopravní podnik spadá a který v lednu na dozorčí radě DPP pro tento projekt hlasoval, obrátil o 180 stupňů a začal apelovat na odchod města ze společného podniku.
Pro mě to byl blesk z čistého nebe. Abyste si to představil: dozvěděl jsem se o tom způsobem, že ve chvíli, kdy vypravuju děti do školy, mi volá Zdeněk Hřib a poměrně nevybíravě se mě ptá „kdy jsem mu chtěl říct o těch 50 milionech úplatků spojených s Novými Holešovicemi“. Já na ten telefon koukal jak na zjevení, vůbec jsem netušil, o čem to mluví.
Až když jsme zavěsili, napadlo mě, že nejspíš vyšel další článek v Lidových novinách – byla to totiž série článků v tomto médiu, skrze níž se útoky proti společnému podniku města a developerů dávkovaly. A když jsem si to potvrdil a pochopil, odkud vítr fouká, napsal jsem panu Hřibovi poměrně osobní sms. Stále jsem doufal, že jde jen o nedorozumění a on se omluví. To se ale bohužel nestalo.
Co to v tu chvíli znamenalo pro společný podnik?
Tohle se dělo v době, kdy stále ještě zbývalo několik týdnů do vypršení termínu uzavření smluvní dokumentace. Stále jsme věřili v podpis: buď že rada města rozhodne, nebo že to pražský dopravní podnik (DPP) podepíše bez souhlasu rady. I to byl možný – byť ambiciózní – scénář.
Ani jedno se nakonec nestalo, a my jsme se proto začali seznamovat s tím, v jaké situaci jsme se vlastně ocitli. Ani ve snu by nás totiž nenapadlo, že by DPP, respektive město nemělo v plánu plnit smluvní závazek. Ostatně, s tím do společného podniku s městem nevstupujete – spíš předpokládáte, že jde o férový obchodní vztah a že tam není žádný vykuk, který vás podrazí na první dobrou.
Berete to jako podraz?
Samozřejmě. To, co Praha a Zdeněk Hřib udělali, to byl jasný podraz. My jako Karlín Group jsme v tomto příběhu neudělali jedinou věc špatně. Věnovali jsme tomu projektu několik let života, posunuli jsme ten společný podnik nejen pro nás, ale i pro druhé, kteří jej mohli využít jako blueprint. A najednou někdo celé tohle úsilí – jak naše, tak lidí na dopravním podniku – vezme, hodí do koše a řekne, že ho to vůbec nezajímá.
Tím „někým“ myslíte Zdeňka Hřiba?
Budu teď hodně otevřený: Největší podíl viny za současnou situaci vidíme na straně Pirátů a především Zdeňka Hřiba, který provedl nepochopitelnou otočku o 180 stupňů. Není to ale jen o něm. O ten takzvaný exit, o zablokování celého společného podniku usilovali i další Piráti, například radní Jana Komrsková a její partner Petr Beneš.
A není to jen o Pirátech. Zbytek magistrátní koalice sice exit nepreferuje, zároveň současné situaci neumí efektivně čelit a neudělal ten správný krok: neumožnil dopravnímu podniku, aby mohl splnit svůj smluvní závazek, který uzavřel před několika lety.