Uplynulo několik týdnů od sněmovních voleb a Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) rozdává další pokuty. Naposledy to bylo celkem za 600 tisíc korun. Objevují se ale spory - třeba v souvislosti s billboardovou kampaní na knihu rozhovorů s Milošem Zemanem nebo s e-shopem prodávajícím antibabišovské produkty. „Je to problematické v tom slova smyslu, že může být na první pohled obtížné stanovit hranici mezi propagací komerčního produktu a kampaní. Pokud bychom řekli, že propagace produktů, bez ohledu na to, jak daná inzerce vypadá, není kampaní, ale komerčním sdělením, tak bychom mohli celou novou legislativu zase zrušit. Příští volby by totiž nikdo nedělal kampaň a všichni by jen propagovali trička s politickými motivy,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ člen úřadu Jan Outlý. Naznačuje přitom, že propagací knihy rozhovorů se Zemanem by se mohl úřad zabývat.
Parlamentní volby jsou za námi, co to pro Vás jako dohledový úřad znamená? Na čem aktuálně pracujete?
Předně bych měl říct, že jsem jedním z pěti členů úřadu, takže jde o můj pohled na věc. Fakt, že volby jsou za námi, znamená dvojí. Nahlíženo zpětně je myslím důležité, že stát prostřednictvím své nové instituce, společnost i kandidující strany poprvé absolvovali kampaň, pro kterou platila určitá pravidla. Všichni se z toho nějakým způsobem poučili. Dosud se kampaně vedly ve volném stylu. Nebylo známo, kolik agitace opravdu stála a jaké slevy a od koho strany dostaly. Často se nevědělo, kdo je autorem různých volebních sdělení a někdy se vedla i poměrně masivní anonymní kampaň, zpravidla negativní. To se v této kampani v takové míře nestávalo a v dalších volbách by se mělo stávat čím dál méně. Každý, kdo půjde příště do kampaně, teď má na našem webu stanoviska k takřka čtyřem desítkám praktických situací a má vodítko, jak se v kampani chovat.