Krátká analýza po sečtení výsledků: první, co napadne, je, že ve druhém kole prezidentské volby byla o pět procent vyšší volební účast, takže Zeman přivedl k urnám nevoliče z prvního kola a díky tomu zvítězil. Je to složitější.
Pohledem na volební mapu se zdá, že oba dva kandidáti aktivizovali nové voliče. Zeman možná o něco málo více, ale tady odpověď na volební tajenku nehledejme, nebo jen její první písmena.
Američtí političtí marketéři říkají, že kampaň se má dělat tam, kde ten či onen volič hlasy má, a ne tam, kde nemá. Proto se například americký prezident Trump moc nehnal do levicové Kalifornie, kde nemohl moc získat. Tady je zřejmě jedna z mřížek, přes niž můžeme číst, proč volby dopadly, jak dopadly.
Rozdíl hlasů mezi Jiřím Drahošem a Milošem Zemanem opravdu nebyl velký – 150 tisíc. Kdyby chtěl Drahoš tento výsledek umazat, musel by mít nadstandardní výsledek ve „svých“ krajích.