Google chce bojovat proti dezinformacím, v den prezidentských voleb ovšem zvýhodnil Sputnik

Aneta Černá

Lednové prezidentské volby naplno ukázaly sílu dezinformací. O Jiřím Drahošovi po internetu kolovala tvrzení, že zneužívá malé chlapce a byl agentem StB, Miloš Zeman zase ústy svého mluvčího vyvracel zvěsti o svém zdraví, různých kolapsech i amputované noze. Falešné zprávy se nejčastěji šíří prostřednictvím sociálních sítí nebo emailů. Ve dny druhého kola prezidentské volby se ale objevily i ve výsledcích vyhledávání na Googlu, který je čtenářům prezentoval jako relevantní dotaz na jedné z předních pozic.

Kdo při druhém kole voleb hledal informace na Googlu, toho mohlo překvapit, že mu vyhledávač na jedné z prvních míst nabízí článek webu Sputnik. Od pátečního večera 26. ledna do zhruba sobotního poledne 27. ledna se na druhém místě v Google News po zadání nejhledanějšího volebního dotazu „volby 2018“ zobrazoval text webu, který platforma Evropské hodnoty označila za tvůrce dezinformací a manipulací. Vzhledem k tomu, že tyto volby zaznamenaly rekordní zájem čtenářů a mnohé zpravodajské servery dosahovaly rekordní návštěvnosti, dá se jen těžko odhadovat, kolik tisíc lidí se přes tento odkaz na web Sputnik dostalo a hledali tam informace.

Printscreen výsledků vyhledávání tak, jak se zobrazovaly při druhém kole prezidentských voleb na Googlu
sinfin.digital