Hromadné žaloby měly zničit šmejdské výrobky. Jejich provedení ale odborníci silně kritizují

Jan Januš

Ministerstvo spravedlnosti právě vypořádává připomínky k návrhu zcela nového zákona o hromadných žalobách. Ten by umožnil zejména spotřebitelům snadněji se domáhat vlastních práv, například při reklamaci vadných výrobků. Jeho kritici se ale zároveň bojí možného zneužití celého institutu či jeho přílišných a nežádoucích dopadů do podnikatelského prostředí. Resort tak před sebou jednoznačně nemá lehký úkol. Finální boj o podobu nové normy se navíc svede až ve sněmovně.

„Hromadné žaloby vznikly v USA, kde jsou dodnes pod názvem class action velmi rozšířené. Smyslem hromadné žaloby je zajistit, aby stejné nároky různých osob byly projednány společně. Toto hromadné řízení by mělo být pro všechny zúčastněné jednodušší a levnější než několik paralelních řízení,“ vysvětlují podstatu hromadných žalob v chystaném textu pro INFO.CZ Eliška Miklíková a Martina Vodičková z kanceláře Eversheds Sutherland.

„Zároveň by měly zabránit tomu, aby o stejné věci různé soudy rozhodly různě, protože tím se oslabuje právní jistota stran. Za hromadnými žalobami tedy stojí bohulibá myšlenka, bohužel české provedení této myšlenky pokulhává,“ dodávají.

V Česku se chystá podobné omezení práv jako v Polsku, bijí na poplach advokáti

sinfin.digital