Zaniklo to pod nánosem covidového šílenství, ale některé domácí e-shopy provedly rozsáhlou integraci s celou řadou dalších dodavatelů a prodávají díky tomu větší rozsah zboží než v minulosti. V tichosti vznikly obdoby druhé generace Amazonu. „Ten také zpočátku prodával knížky, dokonce je vlastnil, a dnes už jen ukazuje, kdo kam má co poslat,“ říká v dalším díle Kyberglosáře šéf představenstva NEWPS Holdingu Aleš Kučera. Za zmíněnou integrací, kdy velký univerzální e-shop nabízí, ale je také schopen obratem doručit zboží menšího specializovaného obchodu, je podle něj obdivuhodný kus digitalizace a informačních technologií.
Vedle pozitivních příkladů digitalizace podnikání se ale vynořují i ty méně vydařené. Američané v druhém květnovém týdnu panicky skupovali benzin, protože největšího provozovatele produktovodů v zemi, firmu Colonial Pipeline, napadli hackeři a za odblokování jeho systémů požadovali výkupné. Šéf NEWPS odhaduje, že firma původně měla dva oddělené digitální systémy – zjednodušeně jeden pro řízení potrubní sítě, a druhý pro fakturaci zákazníkům. Zatímco ten první internet ke své funkci nepotřebuje, druhý bezpochyby ano. „Až se jednoho dne ukázalo, že něco nejde, něco pohodlného, a někdo ty systémy propojil, čímž byl porušen původní bezpečný design,“ soudí Kučera. Ransomwaru se tak po internetu otevřela cesta odkudkoli ze světa až do systému, který rozhoduje o tom, zda ropa, nafta či benzin poteče či nikoli.
Kučera říká, že z pohledu digitalizace je třeba rozdělovat hlavní byznys, který se firmu od firmy může lišit na mnoho způsobů, a administrativní a podpůrné činnosti, jako jsou vyúčtování s dodavateli a odběrateli, zaměstnanecká agenda nebo daně a odvody. Ty jsou většinou velmi podobné. „Digitalizace je pak proces, kdy eliminujete to, že se z dat stane kus papíru,“ vysvětluje Kučera.
Za nesmysl ale považuje poučku o tom, že na začátku digitální transformace je třeba provést důkladnou analýzu všech postupů a agend ve firmě, aby bylo zřejmé, kde se papír prolíná s digitálem. „Nemusíte mít kompletní analýzu všeho, co se děje a dělá. Stejně vždycky na nějaký proces zapomenete a skončíte ambiciózním projektem, na který vám buď někdo nedá rozpočet, nebo nikdo nepochopí, proč se to má dělat,“ říká Kučera. Smysl podle něj dává podívat se na různé agendy individuálně a mít přiměřenou ambici, například elektronizovat žádosti o dovolené, posléze přidat žádosti o pracovní pomůcky a následně přikročit k dalším. U opakovaných rutinních procesů se pak dá dopředu spočítat návratnost investice do digitální transformace, u kreativní práce je více třeba odhadu a citu.
Lze díky digitalizaci svěřit kvalifikované pozice i méně kvalifikovaným lidem? Jaké elektronizované agendy má smysl důsledně chránit proti kyberútokům a jaké ne? A jak se v digitalizaci firem promítl covid? Poslechněte si celý druhý díl Kyberglosáře s Alešem Kučerou.