Jiří Mikeš je jednou z nejslavnějších postav české reklamy. Působí v ní už od konce 60. let, kdy dokonce absolvoval stáž v londýnském Institute for Public Relations. Kariéru startoval v podniku zahraničního obchodu Rapid, ještě před revolucí se ale přesunul do národního podniku Merkur, kde vedl oddělení propagace cestovního ruchu.
„Byli jsme informování, co se děje na Západě. Doktor Brumla si v Merkuru mohl objednávat zahraniční odborné časopisy. Ty byly určené vybraným lidem, já jsem byl jeden z nich. Věděli jsme, co se na Západě děje,“ říká Mikeš v nejnovějším díle podcastu MH Minutes. Reklama tehdy podle něj byla úplně jiná, ale zrovna v propagaci cestovního ruchu se příliš nelišila.
„Dostali jsme pokyn, že nám hapruje příliv turistů z Anglie. Zjistili jsme, že se rádi bojí a mají rádi duchy. Napsali jsme tedy tiskovou zprávu, na kolika hradech straší a dostali jsme to do zahraničních novin. Skutečně počet turistů stoupnul,“ dodává. Socialismus byl ovšem typický tím, že nepropagoval značky, mimo jiné i proto, že výrobní podniky neměly prostředky na propagaci.