V devadesátých letech to byl právě Jan Herzmann, kdo v tehdejším Československu obnovil tradici politických průzkumů. Dnes platí za jednoho z předních českých expertů nejen na oblast veřejného mínění, ale i komunikaci a marketing. „Marketing je pro mě nejméně z poloviny umění,“ říká Herzmann s tím, že jen málokterá firma se obejde bez marketingových průzkumů. U politických stran potom jejich podceňování podle Herzmanna může vést, a často i v minulosti skutečně vedlo, k volební porážce.
„Nemám to spojené s nějakou technologií,
dokonce ani s žádnou větší teorií, ale myslím si, že
marketing je minimálně z půlky umění. Je to záležitost, která
je strašně závislá na empatii a kreativitě, a to se do nějakých
statistických škatulek ani nedá vměstnat. Nahlížím na to jako
na snahu navázat kontakt s těmi, kterým chci něco prodat tak,
aby to chtěli,“ popisuje svůj obor Jan Herzmann, spoluzakladatel agentury Factum, kterou
do roku 2013 i vedl.
Podle Herzmanna jsou
firmy, které bez marketingových výzkumů neudělají ani půl
kroku, i společnosti, které výzkumům nevěří, vůbec je nedělají, a
přesto se jim daří. Ty ale Herzmann považuje za naprosté
výjimky. „Je to právě díky té empatii a schopnosti pochopit,
co vlastně jejich klienti chtějí. Ale je to dar, který opravdu
nemá každý. A kdo ho nemá, tomu nezbývá nic jiného, než se spolehnout na marketingový výzkum,“ vysvětluje Herzmann.
Politické strany podle Herzmanna s průzkumy pracují hůř než soukromá sféra. „Strany nemají dostatek
odborníků, kteří by rozuměli potřebě a interpretaci průzkumů,“
hodnotí situaci Herzmann s tím, že oprávněně je za výjimku
považováno hnutí ANO, které využívá i zahraničních expertů.
„Dobře dělaný politický marketing má vycházet z kvalitních
informací. Jsou příklady geniálních nápadů, které bez dalšího
fungují. Možná že Marek Prchal je občas má na sociálních
sítích a průzkum k nim nepotřebuje, ale opět to jsou jen
výjimky,“ uzavírá Herzmann.
Jak se změnil svět
marketingu a marketingového výzkumu za posledních 30 let? A jak
průzkumy volebních preferencí ovlivňují, koho budou lidé reálně
volit? Poslechněte si celý podcast.