Jonáš Čumrik alias Johny Machette patří k nejúspěšnějším českým YouTuberům první generace. Se svojí muzikou dokonce v roce 2013 vyhrál v anketě Zlatý slavík a o dva roky později mezinárodní Melty Future Awards. Jeho nejúspěšnější klip má téměř 20 milionů shlédnutí, ale kariéru hudebníka „influencera“ Čumrik už před pár lety ukončil. V současné době především radí firmám, jak mají komunikovat na sociálních sítích.
„Být youtuber je vyčerpávající a spousta lidí to podceňuje. Tlačí vás divák, kterému chcete vyjít vstříc a máte pocit, že mu to dlužíte. Nestíháte žít život, protože za vámi je tahle pozornost,“ říká Čumrik v nejnovějším díle podcastu Insider. Podle něj se čeští influenceři dělí do tří skupin. První z nich, do níž se Čumrik počítá, dělala jen to, co ji baví. Neměla přitom představu o tom, že videa a další obsah lze snadno monetizovat. Druhá skupina pozorovala tu první a vytvářela jen obsah, který měl šanci na veliký zásah, a dokázala ho monetizovat. „Třetí skupina říká, že YouTube je pro dědky,“ dodává Čumrik.
Podle Čumrika se internet v posledních letech zásadně změnil a mezi mladými jednoznačně vítězí TikTok, kde nemusíte mít ani jednoho sledujícího, a přesto vaše video může vidět milion lidí. Facebook je sice největší sítí, pokud jde o počet uživatelů, ale už dávno nenabízí to, co nabízel v minulosti. „Lidi přestali číst blogy, začali číst facebookový statusy. Před 10 lety se sdílely fotky kočiček a dnes fungují statusy. Problém je, že Facebook nikomu nechce nic ukázat. Pokud nebudete platit, tak nikomu nic neukáže. Někdo má dosah, ale předtím jsme ho měli všichni,“ říká Čumrik.
Příliš vstřícný není ani k Twitteru, který je považován za síť, kde lze nejlépe uplatňovat vliv v mnoha oblastech. „Twitter je sociální síť pro novináře a ubrečený děti. Má kouzlo v tom, že přebírá informační hodnotu čehokoliv. Hrozně podporuje bubliny a lidé nemají potřebu odcházet pryč. Pokud mě zajímá sport, dostanu veškeré informace hned. Když jste umělec, tak nepotřebujete cizí prostor, abyste řekli, že vydáváte cédéčko. Stačí, když to tweetnete a oni to ví přímo od vás. To je ta přidaná hodnota,“ dodává.
Pokud vás zajímá, proč Čumrik přestal s natáčením videí, proč si myslí, že YouTube už je spíš televizí pro dospělé, proč nečte noviny a proč si myslí, že je trendy být nešťastný a jak by vypadal nejčtenější tweet, pusťte si nejnovější díl podcastu Tomáše Jirsy a Michala Půra.