Vstříc mediální katastrofě. Proč by novináři už neměli hrát roli věčného otloukánka

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Už jsme si zvykli na to, že každé zhoršení ekonomické situace vyvolá pořádnou přehlídku natažených rukou, které potřebují úlevy a přímou finanční pomoc. Teď nemám na mysli ani tak firmy, ale celou řadu segmentů ekonomiky. Máme ostatně za sebou období, kdy jsme z okna vyhodili jeden bilion korun, abychom kompenzovali nesmyslná opatření, která minulá vláda přijala v domnění, že tím nějak ukočíruje pandemii covidu. Jak se ale ukázalo, nějakých 90 procent této pomoci nemělo s covidem nic společného.

Teď nás čeká druhé kolo. S rostoucí inflací a vysokými cenami energie se opět rozjíždějí dostihy, kdo si urve ze státní kasy víc. Přiznám se, že někdy to sleduji s hořkým úsměvem, protože jsem celý život v segmentu, který žádnou pomoc nebral. A říkám si, jestli média nejsou sama proti sobě, když žádné nároky nevznáší.

Vím, že někteří z vás možná nesnáší novináře, ale pojďme si otevřeně říct, jaká situace v médiích panuje. Úplně otevřeně můžeme hovořit o jejich zániku, pokud se situace nezmění.

Tou největší bolestí je neexistence „hřiště“, na němž by platila jednotná a férová pravidla. Je to ostatně vidět na projednávání „autorské směrnice“, která leží ve sněmovně. Netuším, jak jednání dopadne, ale ukazuje se hlubší problém, který je v Česku ještě vážnější než ve zbytku Evropy. Média dlouhodobě stojí proti obřím technologickým firmám, které žijí z jejich obsahu, pro které neplatí žádná pravidla, netýkají se jich zákony a regulace a k tomu se ani neobtěžují s placením daní. Google, Facebook a spol. jsou v podstatě jen obří reklamní společnosti, který ovšem prodávají reklamu na obsahu, jenž nevytvořily.

Samo o sobě je tohle obrovský problém. V Česku je ovšem situace ještě dramatičtější. Média totiž nečelí jen konkurenci Googlu a Facebooku, ale i domácího technologického hráče Seznamu. Ten se od technologie čím dál více posouvá k obsahu a logicky prudce roste. Řada evropských vydavatelů se vždy děsila toho, že Google začne vytvářet vlastní obsah a bude ho lepit přímo na homepage. Něco takového se stalo v Česku a je to fantastický generátor návštěvnosti vybraných stránek, kterou samozřejmě rádi zaplatí reklamní zadavatelé. Je na místě otázka, zda u nás nevzniká příliš velká nerovnováha, kdy jeden technologický hráč luxuje celý mediální trh.

sinfin.digital