KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Podle známého aforismu na zlaté horečce nejvíc nezbohatli kopáči hledající zlato, ale obchodníci, kteří jim prodávali krumpáče. Tato stará pravda, zdá se, platí i ve věku technologií – a lze ji uplatnit i na současný „cockfight“ mezi novým šéfem Twitteru Elonem Muskem a jeho protějškem z Applu, Timem Cookem.
Za vším hledej peníze. A to hodně peněz, údajně až 100 milionů dolarů ročně. Rozbuškou mezi oběma elitními byznysmany se stal fakt, že Apple, podobně, jako další velcí zadavatelé, stahuje z Twitteru své reklamy. Reaguje tím na plánované změny v moderování obsahu, které Musk na své nově zakoupené sociální síti připravuje a které by v důsledku měly přiostřit kulturu projevu.
Ani Apple, ani žádný jiný zadavatel však pochopitelně nechce platit za to, že se jeho reklama potenciálně objeví vedle nenávistných komentářů (nebo něčeho mnohem horšího) – a proto Cook reklamní penězovod pozastavil.
A tak Musk reagoval typicky po svém. „Proč Apple nenávidí kulturu svobodu slova?“ píše v jednom ze série útočných tweetů namířených proti americkému výrobci iPhonů a MacBooků.
Jádro sporu mezi oběma technokraty je však někde jinde než v prostém omezení reklamy.