KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Pro někoho jde o nejúspěšnější projekt v historii, jiný vidí černou díru na peníze. Taková je služba Zonky, neboli platforma na půjčky lidí lidem (a „levněji a s klidem“, jak vtíravě dodává reklamní claim, který se řadě lidí ihned vybaví díky masivním marketingovým akcím). Na jedné straně je nejúspěšnějším projektem společnosti Creative Dock, která jej v roce 2014 vyvinula, na straně druhé znamená stále větší bolehlav pro PPF, které za šest let existence platforma nepřinesla jediný ziskový rok. Čím to, že původně malý a agilní start-up spolykal už přes miliardu korun a jeho vlastník jej tak v posledních letech stále více „zařezává“?
Začněme ale na pozitivní notě. Zonky je na trhu oceňovanou a inovativní službou, díky které získala řada lidí nižší úrok, než jaký jim nabízela banka, případně jiné nebankovní instituce. Platformu kvitují i odborníci, v roce 2018 vyhrála soutěž finančních produktů Zlatá koruna v kategorii Fintech, předloni zase obsadila druhé místo v Indexu odpovědného investování, který sestavuje Člověk v tísni. A jistě se může pochlubit i řadou dalších ukazatelů a „kápéíček“ – od znalosti brandu mezi veřejností až po růst klientské základny…
Jenže v byznysu je to na konci dne vždycky hlavně o penězích. A v nich má Zonky jedno velké manko. Za šest let na trhu se totiž službě podařilo vygenerovat kumulovanou ztrátu přes miliardu korun, což je suma, nad kterou ani tak bohatý majitel jako je PPF nedokáže zavírat donekonečna oči. A to navzdory tomu, že několik úvodních let ztráty bylo plánovaných a i přesto, že se Zonky podařilo ztrátu v posledních letech stlačit ze stovek milionů na „pouhé“ desítky milionů korun.