Půr: Blíží se masivní dotace na elektromobily. Politici příliš pozdě zjistí, co způsobili

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Když se před několika týdny uskutečnilo v Mladé Boleslavi velké Kolokvium k budoucnosti automobilového průmyslu, premiér Andrej Babiš překvapil přítomné svým tvrzením, že vláda rozhodně nijak nehodlá podporovat nákup elektromobilů. Na první pohled správné rozhodnutí ovšem vyvolává značné otazníky nad budoucností českého průmyslu. Stále více hlasů totiž upozorňuje, že emisní limity a politická podpora elektromobility ženou evropský průmysl do slepé uličky, z níž vede jen velmi drahá a nejistá cesta ven.

Automobilky závodí s časem, aby se jim podařilo splnit emisní limity na CO2 pro rok 2021. Ty nebudou smět přesáhnout v průměru 95 gramů CO2 na kilometr (v současnosti je to 118,5 gramu CO2 na kilometr).

Pokud by se některé z automobilek limit splnit nepodařilo, hrozí jí tak velké pokuty počítané podle množství nadbytečných gramů, že by to u mnohých z nich vymazalo veškerý zisk a ohrozilo pracovní místa. Ještě mnohem náročnější cíle se vztahují ke splnění emisních limitů pro rok 2030, které navíc počítají s poklesem proti roku 2021, který je sám o sobě problematický.

Výroba elektromobilů je pro výrobce osobních aut nutnost, protože za každý prodaný elektromobil se počítají nulové emise. Bez ohledu na to, že jeho výroba znamená emise srovnatelné s produkcí aut s konvenčním pohonem. A právě prodej elektroaut je hlavní kámen úrazu. Před několika měsíci jsem ve svém komentáři varoval, že podpora elektromobility povede v důsledku k umělému zdražení vozů s konvenčním pohonem. Je to přitom jenom pár týdnů, kdy Volkswagen oznámil, že „běžné“ vozy zdraží, aby podpořil prodej elektroaut, na která do budoucna bezvýhradně vsází. Zároveň velcí hráči přiznávají, že elektroauta ještě dlouho nebudou levné zboží. Ve výsledku to znamená, že pro nižší a střední třídu se auta stanou méně dostupná, před čímž jsme také varovali.

Půr: Nový ministr dopravy je demonstrací síly komunistů. Doporučil ho Řebíček?

sinfin.digital