Ta zpráva před několika týdny zastihla tuzemskou byznysovou komunitu naprosto nečekaně: Tomáš Havryluk, úspěšný manažer a jeden ze strůjců úspěchu e-shopu Alza.cz, byl z jedničky české e-commerce narychlo odejit. Důvod vyhazovu na veřejnost neproniknul – a proto jsme se na INFO.CZ pustili do pátrání. Tady jsou tři teorie, o kterých se v kuloárech nejživěji diskutuje.
Informaci o tom, že Tomáš Havryluk v Alze narychlo končí, přinesly v polovině srpna Hospodářské noviny. V pátečním vydání napsaly, že místopředseda představenstva Alzy končí k (pondělnímu) 15. srpnu; podle deníku se tak jednalo o „náhlý exit“, což ostatně nepřímo potvrdil i sám Havryluk. Toho deník citoval, že (do té doby) „musí ještě dost věcí předat“.
Mluvčí firmy nabídla na vysvětlenou ptydepe: Havryluk prý odchází na základě rozhodnutí jediného akcionáře L. S. Investments, což je ale schránková firma z Kypru, u které není zřejmé, kdo ji ovládá. Některé okolnosti jsme před časem popsali v tomto textu.
Až pondělní tisková zpráva ukázala tu zprávu černé na bílém: „Tomáš Havryluk, dosavadní místopředseda představenstva, byl po devíti letech ze své funkce odvolán.“
Stroze oznámené odvolání a „vypakování“ úspěšného manažera ale přineslo mnohem víc otázek než odpovědí. Havryluk byl pro Alzu klíčovým člověkem, kapitánem, který určoval její kurz ve vodách středoevropské e-commerce. Firmě věnoval 15 let svého pracovního – a údajně i podstatnou část svého soukromého – života. Za jeho působení Alza obratově vyrostla z necelých deseti miliard na loňských 45 miliard (!) korun. Takového člověka přece ze dne na den nevyhodíte.
I zakladatel Alzy Aleš Zavoral nakonec připustil, že růst Alzy je „na českém trhu fenomenální výsledek, kterého jsme dosáhli díky Tomášovu nasazení a jeho působení ve vedení firmy“. Právě proto jsme s otázkou „proč“ oslovili současné i bývalé manažery Alzy a další stakeholdery, kteří by na ni mohli relevantně odpovědět. Nakonec z toho vycházejí tři teorie, proč musel „Havry“ z Alzy odejít.
Teorie 1: „Hra o trůny“
„Hra o trůny“ – takovou interpretaci nabízí Lidija Zavoralová, manažerka, která podle vlastních slov „pomáhala dříve nastavovat byznysové procesy v Alze“ a zároveň někdejší manželka zakladatele firmy Aleše Zavorala. Podle ní byl Havryluk pro firmu extrémně důležitý. „Jenže postupem času začalo v předsednictvu docházet k zádrhelům z pohledu moci, Alza nezvládla tu správnou mediaci vztahů a manažeři v předsednictvu, namísto toho, aby spolupracovali, tak se začali předhánět. Byla to hra jednotlivých eg,“ vysvětluje Zavoralová, která se podle svých slov nyní věnuje byznysovému rozvoji jednotlivých firem.