KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Když americká pivní značka Bud Light před pár měsíci přišla s kampaní, do které angažovala transgendera Dylana Mulvaneye, vedlo to k celonárodnímu bojkotu, masivnímu propadu tržeb a erozi brandu. Přesto nyní, na začátku „Pride“ měsíce června, přicházejí další a další američtí retaileři se svými LGBT kampaněmi a šlapou na stejné miny, které vybuchly pod nohama pivovaru AB InBev. Přitom by úplně stačilo, kdyby se zbavili svého mesiášského komplexu a respektovali kromě minorit i svou zákaznickou majoritu.
Kauza amerického piva Bud Light „trenduje“ od poloviny března a pokud vás nějakým zázrakem minula, jde v zásadě o toto: oblíbená americká značka piva se v okrajové kampani spojila s transgenderem Dylanem Mulvanayem, kterému na oslavu jeho „365 dní ženství“ poslala personalizovanou basu piv. Mulvaney partnerství „oslavil“ klipem na sociálních sítích, jež z marginální spolupráce udělal virální hit, který následně vedl k celonárodnímu bojkotu tohoto ležáku.
Pro pivovar AB InBev, pod který Bud Light spadá, jde o velký byznysový bolehlav – i když obratem najel na krizovou komunikaci apelující na americký patriotismus a tradiční hodnoty, tak i dnes, měsíce po vypuknutí celé kauzy, jsou jeho prodeje nižší o desítky procent, akcionáři nespokojení a vnímání brandu notně pošramocené.
Je proto zarážející, že se zpackané kampaně Bud Lightu (ve Státech se doslova hovoří o „Bud Light Effect“) chytili další američtí retaileři, kteří stoupají na stejné nášlapné miny, které pod nohama vybuchly Bud Lightu. Nejprve prodejce Target pro červen představil svou Pride kolekci oblečení – a to včetně dětských „trans-friendly“ triček. Reakce? Během deseti dní firma na své tržní kapitalizaci odepsala deset miliard dolarů.
Podobnou kolekci představil i výrobce oblečení North Face, který navíc do kampaně na její propagaci angažoval drag queen Pattie Goniu. Vznikl tak bizarní klip, který namísto ohleduplného apelu na inkluzi minorit působí hysterickým výkřikem pro upoutání pozornosti – a retailer se nyní tuze diví, že američtí konzervativní politici rovněž vyzývají k bojkotu značky.
Well, I guess North Face wanted to get a taste of what conservatives did to Bud Light and Target.
— Lauren Boebert (@laurenboebert) May 25, 2023
How many times do we have to explain to the woke marketing departments at these disgusting companies that America is not a nation of degenerates?
It’s time to boycott ANY product…