KOMENTÁŘ JIŘÍHO NANTLA | Lídr ODS do krajských voleb a bývalý náměstek ministra školství Jiří Nantl se v komentáři pro INFO.CZ zamýšlí nad hodnocením dopadů fungování zákona o státní službě. Nepochybuje, že je modernizace státní služby urgentním úkolem, pokud se má Česko v nové dekádě někam posunout.
Ministerstvo vnitra provedlo v rámci tzv. hodnocení dopadu regulací ex-post zhodnocení fungování zákona o státní službě. Konkrétně bylo prozkoumáno naplnění pěti deklarovaných cílů zákona, podle kterého se od roku 2015 řídí české státní úřednictvo. Tyto cíle byly: depolitizace úřednictva, efektivita fungování, transparentnost, stabilita a profesionalita.
Závěr: depolitizace, efektivita ani profesionalita se nezlepšily, zvýšila se však stabilita (úředníci se ve svých pozicích zabetonovali) a je to transparentní.
Překvapivější než tento závěr je snad spíš to, že stav je takto otevřeně pojmenován ve vládním materiálu. Je to zásadní podnět do budoucna se na fungování české státní služby koncepčně podívat. A také memento, že transparentnost – dobrá a nutná hodnota – sama o sobě nic neřeší, pokud nevíme přesně, co chceme dosáhnout a jak konkrétně to udělat.
Odkud začít, až budeme pravidla pro státní úřednictvo měnit, aby státní správa byla modernější, efektivnější a lepší?
Kvalita každé organizace, stát nevyjímaje, se odvíjí od kvality managementu. Ten nastavuje cíle a systém práce. Problém současného zákona o státní službě je v tom, že spíše zamlžil politickou a administrativní linii vedení ministerstev. Vedle ministrů máme sice státní tajemníky, kteří však nevedou úřad po administrativní stránce, ale jen organizují personalistiku. Vedle toho máme dva druhy náměstků – politické a odborné. Odborným náměstkům se říká náměstci ministra, i když je ve skutečnosti nejmenují ministři, ale státní tajemník. Celkově je v tom zmatek. Ministři ve skutečnosti nebyli odstíněni od operativního řízení úřadů, pouze od personálního rozhodování.