Velké firmy stále častěji doplňují státy a nadnárodní celky v oblastech, kde tyto tradiční etalony moci zaostávají. Naposledy to ukázala tuzemská automobilka Škoda, která Bělorusku „hodila vidle“ do jeho pořadatelství hokejového šampionátu.
Je to stále častější pohled. V oblastech, kde státy a nadnárodní organizace nestíhají nebo zaostávají, přebírají jejich roli velké korporace. Alespoň částečně je to patrné třeba v environmentální či sociální oblasti. Takové Nestlé třeba po příchodu na nové trhy začíná stavět kvalitnější silnice. Pravda, firma to dělá především proto, aby se jí lépe sváželo mléko z horských farem do údolních továren. Nové silnice jsou ale ve výsledku pro všechny a zůstanou tam ještě dlouho poté, co Nestlé ze země odejde.
V minulých dnech jsme podobnou akci viděli u tuzemské Škodovky. Automobilka dala poměrně nekompromisně najevo, že pokud se letošní hokejové mistrovství světa uskuteční v Bělorusku – zemi zmítané masovými občanskými nepokoji kvůli výsledku zmanipulovaných prezidentských voleb –, mohou pořadatelé z IIHF na jejich sponzorské peníze zapomenout. Trvalo jen dva dny, než Mezinárodní hokejová federace oznámila, že šampionát se v Bělorusku neuskuteční, údajně kvůli „bezpečnostním důvodům“.
Byl to pouze tlak sponzorských peněz Škody Auto, který nakonec převážil jazýček vah u hokejového pořadatele? Nejspíš nikoliv, proti tomu, aby se letos hrálo mistrovství v Bělorusku, se vyslovila řada politiků a dalších sponzorů. Nelze ale pochybovat o tom, že stanovisko hlavního sponzora hrálo v rozhodování bafuňářů z IIHF – hokejovou terminologií – první útok. Ostatně, jak pro Českou televizi řekl prezident Českého svazu ledního hokeje Tomáš Král, sám si vůbec nedovede představit, jak by šlo šampionát bez podpory Škody Auto ekonomicky zvládnout.