KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Česká republika má novelu autorského zákona, která zásadně posiluje postavení vydavatelů vůči velkým technologickým firmám. Je to zákon, který vyvolává velké emoce, protože Google zrovna v době, kdy píšu tento článek, vypnul náhledy u zpravodajských stránek. Někteří vydavatelé se nyní obávají, že přijdou o část peněz za reklamu. O peníze navíc už přišli vydavatelé, kteří byli v takzvaném programu Showcase, který firma údajně kvůli zákonu zrušila.
Důležité je ovšem říct, jaká je skutečnost. Z novely autorského zákona nijak nevyplývá, že Google má výše jmenované služby omezit. Je to pouze rozhodnutí firmy, která se snaží tento zákon obejít, stejně jako obchází placení daní v České republice (Google platí daně v jednotkách milionů korun, přestože jen v ČR má miliardové zisky).
Cílem zákona je vytvoření kolektivního správce, kam Google a další firmy budou platit za práci lidí v médiích, na níž svůj byznys vybudovaly a nikdy za ni neplatily. Není to nijak nový koncept. Třeba Spotify dobře chápe, že musí platit vydavatelům a ti se následně o část dělí i s umělci. A funguje to.