Důvěra už neleží ve sněmovně. Fialovi se daří za hranicemi, ale doma má jeho vláda z komunikace nedostatečnou

Jakub Splavec

KOMENTÁŘ JAKUBA SPLAVCE | Vládě Petra Fialy důvěřuje podle posledního průzkumu CVVM pouze 28 procent Čechů. Důvody můžeme hledat, stejně jako současný kabinet, všude kolem, jen ne u sebe. Ruská agrese, energetická krize, skokový růst inflace a ozvěny pandemie. Ano, situace, ve které se vláda nachází, je bezprecedentní. Stejně jako v jakékoliv jiné krizové době. Tak proč to lidé nechápou? Odpověď je jednoduchá. Protože s nimi nikdo nemluví jejich jazykem. Pětikoalice narazila na svůj PR strop a musí komunikaci s občany razantně změnit.

Důvěra v politiky dlouhodobě klesá a za poslední roky se dostala na bod mrazu (pdf). Příčinou byla zejména tragická komunikace spojená s covidovou pandemií. Nyní se ukazuje, že to, na co jsem poukazoval v lednovém komentáři, se Fialově vládě vrací jako bumerang. Z opozice sledovala blamáž Andreje Babiše, ale komunikaci směrem k občanům vážně brát nezačala. Dobré politické PR a marketing nejsou jen o tom, že vyhrajete volby. Budovat důvěru ve svoji značku musíte neustále – nepřekvapivě i v době, kdy prostě není nejlépe.

Jistě všichni chápeme, že vláda není v lehké situaci, ale ihned poté si každý příčetný člověk uvědomí, že je to součást té práce. Konkrétně mám na mysli nutnost zvládat náročné situace. Nezajímají nás výmluvy, chceme vidět výsledky. Nemusí být hned 100%, ale minimálně nám, občanům, musí být vždy dostatečně vysvětleno, kam vládní kroky směřují a jaká „odměna“ nás všechny čeká na konci této cesty. Těžko budeme čtyři roky sami sebe přesvědčovat, že nás čekají těžké časy. Vidíme to. Především ve svých peněženkách, což je oproti covidu něco, co citelně, a především dlouhodobě zasáhne opravdu každého.

sinfin.digital