KOMENTÁŘ JANA RŮŽIČKY | ESG? Buzzword, co se na nás tlačí ze všech stran. Řeší jej novináři, experti na konferencích a brzy ho na vás jistě vytáhne i někdo u vás ve firmě. Ruku v ruce s tím se budou probouzet i politici, auditoři, regulátoři a samozřejmě klimatičtí aktivisté. Sledujeme revoluci, která promění byznys, jak jej známe? Nebo je to spíše evoluce, kdy ESG pravidla už dávno dodržuje každá rodinná firma, aniž by se u toho prsila?
Nejspíš od každého trochu. Kdybych měl ale vypíchnout jeden klíčový faktor, proč se ESG stalo globálním tématem, tak je to zásluhou mileniálů a Generace Z. Ti mají zcela odlišný pohled na svět než jejich rodiče a udržitelnost je pro ně alfou a omegou. Pracovat pak chtějí ve firmách se silným pohledem na „velká“ témata a kupovat chtějí jen od značek, kterým skutečně věří. Které v jejich očích sdílí stejné hodnoty.
Ano, jsou to především sami spotřebitelé, kteří tlačí firmy do toho, aby se více zajímaly o planetu, o svoje okolí a u toho samozřejmě dodržovaly pravidla, a hlavně hrály fér. Právě tohle totiž znamená zkratka ESG, tj. environment, social and governance.
Mileniálové a GenZ navíc nejsou jen spotřebitelé. Jsou to také zaměstnanci, voliči a retailoví investoři. Svoje návyky a hodnoty tak postupně přenášejí do všech sfér podnikání, na což následně reagují regulátoři, politici a velké firmy. Není tedy divu, že tři top světoví regulátoři (tj. Brusel, Washington a Peking) se ESG, udržitelnosti a zelenému byznysu usilovně věnují.