Křečci v rauši: jak na prodeji ponožek nasekat miliardový dluh?

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Agresivní marketing minimálně za desítky milionů, hyperkonkurenční prostředí a „povinné“ slevy ve vysokých desítkách procent. Taková jsou pravidla českého online trhu s módou, prostředí, které si svou tvrdostí nezadá s parketem na Wall Streetu. Dnes to pociťuje slovenský Dedoles, který dokázal prodejem pestrobarevných fuseklí nasekat dluhy za (nepředstavitelnou) miliardu korun.

Ke 120 miliardám korun, na kolik se odhaduje roční hodnota tuzemského trhu s módou, vede dlouhá cesta posetá řadou pastí, insolvencí a krachů. Je to rychloobrátkový svět s nízkými maržemi a tvrdými pravidly. A když se do tohoto koktejlu přidá covid, krize a války, je čas počítat padlé. 

Mezi ty, kteří si jen v posledních pár letech prošli insolvencí, patří domácí firmy Blažek, Le Premier či Pietro Filipi. Řada zahraničních brandů a prodejců, namátkou Orsay, Promod, Next či Napapijri se po covidu raději z českého trhu stahují.

Dedoles, prodejce pestrobarevných ponožek a trenýrek s infantilními vzory, je dalším v této dlouhé řadě poražených. Tuzemská pobočka firmy je v konkurzu a na Slovensku věřitelé k soudu přihlásili pohledávky za víc než miliardu korun. Na to, že firma prodává fusekle za dvě stovky, jde o slušný výkon.  

Tlak na růst

Cestu Dedolesu si v posledních letech prošly i e-shop Zoot nebo firmy z impéria někdejšího „oděvního krále“ Michala Mičky. I když byl důvod pádu každé z nich v něčem jiný, měly něco společného – potřebu neustálého růstu, expanze, nutnosti zabírat nové trhy; jako říše, která stojí a padá s počtem nově dobytých teritorií. Pokud přešlapuje příliš dlouho na místě, zaniká.

Recept na expanzi je přitom jednoduchý a univerzální; je tak prostý, že je úplně jedno, jestli prodáváte nové coworkingové prostory WeWorku, anebo infantilní pestrobarevné ponožky. 

  • Krok 1: Nasypte desítky milionů do marketingu, virálních reklam a médií s masivním zásahem. 
  • Krok 2: Podpořte prodeje obřími slevami ve vysokých desítkách procent. 
  • Krok 3: Užijte si takřka narkomanský rush ve chvíli, kdy s nohama na stole sledujete prudký růst tržeb.

Následují pochopitelně i další kroky: z růstu tržeb se stanou úhledné prezentace pro investory, kteří pak rádi vypíší nové šeky pro expanzi na nové trhy – kde se začíná opět od kroku číslo 1. 

sinfin.digital