Česko nestaví. Kromě bytů a dálnic se to ukazuje i v energetice

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Česko nestaví. Nejen obytnou infrastrukturu, domy či byty, ale ani infrastrukturu energetickou, tedy elektrárny. A i když je to extrémní klišé, tak pokud nemá současná situace zanechat na naší ekonomice nevratné škody, musí politici vzít energetickou krizi jako příležitost – příležitost k pročištění legislativy a odbourání zbytečných bloků, které brzdí výstavbu nových energetických kapacit. 

Otevřete si jakýkoliv článek zabývající se problémem nedostatečné výstavby a jako jeden z hlavních důvodů vám vyskočí přebujelá administrativa a tupé byrokratické procesy. Shrnuto do jedné věty, povolovací řízení v Česku je očistec a naše země patří ke globálním outsiderům, kteří se v oficiálních žebříčcích na chvostu poměřují s africkými zeměmi. 

S praktickými důkazy, že Česko v posledních dekádách nestaví, se potkáváme každý den. Na nemovitostním trhu, kde je akutní nedostatek domů a bytů, ostatně, na vlastní bydlení vyděláváme nejdéle z celé Evropy. Vidět je to i na dopravní infrastruktuře, vlaky ze zahraničí Česko raději objíždějí, dálniční napojení na hlavní okolní metropole je v nedohlednu a turisty z největšího tuzemského letiště svážejí namísto metra či vlaku autobusy. A společný jmenovatel nedostatečné výstavby vidíme i v energetice. 

Nejdřív ten „dobrý příklad“: plovoucí LNG terminál v nizozemském Eemshavenu. Jde o ten terminál, jehož třetinovou kapacitu si zamluvil tuzemský ČEZ, který už odtud čerpá zkapalněný zemní plyn, jež přivádí do Česka. Terminál byl vybudován velmi rychle, rozhodnutí o jeho výstavbě padlo letos v březnu, krátce po ruské invazi na Ukrajinu, a na začátku září už byl v provozu. Povolování, výstavba, uvedení do provozu, to vše Nizozemci zvládli během šesti měsíců. 

sinfin.digital