Alzák vs. Malvin: Souboj uřvaných maskotů o podíl na 200miliardovém trhu je i bojem o to, jakým směrem se vydá česká e-commerce

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Jsou kreslenými hrdiny z donucení. Alzák, charakteristická – a tak ukřičená! – postavička největšího z tuzemských e-shopů. Proti němu slon Malvin, neméně uřvaný maskot polského Allegra, jež ve velkém vstupuje na český trh. Oba si chtějí urvat (a uřvat) co největší podíl ze 200 miliard, které Češi každoročně utratí za zboží a služby na tuzemských e-shopech. A oba také představují různé přístupy k dalšímu vývoji tuzemské e-commerce. Alzák, reprezentující svébytný „asset heavy“ ekosystém postavený na komplexní službě zákazníkovi. A na druhé straně Malvin, ztělesňující trend masových tržišť, které na zákazníkovy smysly útočí nabídkou a cenou. Který bude mít nakonec navrch? 

Oba online retaileři mají uřvané maskoty, ambice a hluboké kapsy. A taky jdou každý trochu jinou cestou. Zatímco polské Allegro (mj. vlastník Mall.cz či CZC) vstupuje na trh coby obří tržiště, na kterém propojuje české zákazníky s tuzemskou i přeshraniční nabídkou a které staví na šíři nabídky a nízké ceně, Alza sází na vlastní komplexní ekosystém a kvalitu zákaznické zkušenosti. Na vlastní boxy, rychlé doručení a dodatečné služby. Na „convenience“. 

Jde o dva odlišné koncepty, jakým směrem se může tuzemská e-commerce vyvíjet. Koncept „tržišť“ je trendy; kromě polského Allegra je v Česku nově zastoupen třeba německým přeshraničním prodejcem Kaufland Marketplace, Mallem (nad kterým však visí existenční otazník, byť vlastník Allegro tvrdí, že „dokud mu to bude dávat ekonomický smysl“, s e-shopem počítá), anebo Heurekou (ve vlastnictví PPF), která je sice menší než dříve jmenovaní, ale vzhledem k námluvám jejího vlastníka se Zásilkovnou (Packeta Group) může být černým koněm české e-commerce. 

sinfin.digital