Touch Me Not není pohodlný film, říká český producent nekompromisního snímku, který vyhrál Berlinale

Adéla Gálová

Debutový film rumunské režisérky Adiny Pintilie Touch me not utržil letos na prestižním festivalu Berlinale první cenu v kategorii nejlepších filmů a coby silné, nekompromisní a mimořádně expresivní dílo vzbudil zasloužený kritický ohlas. Na cestě k jeho vzniku, která byla podobně trnitá, jako snímek samotný, se podílela i domácí produkční společnost PINK, za níž stojí mimo jiné dvojice režiséra a producenta Radovana Síbrta a jeho životní partnerky, producentky Alžběty Karáskové. Ti měli letos na áčkovém německém festivalu i další film – mrazivý dokument Jana Geberta Až přijde válka. Jak probíhala práce na filmu, který mezním způsobem zpracovává téma mezilidské intimity a jaké filmy mají na festivalech soutěžit nám svěřil Radovan Síbrt.

Film vznikl v poměrně široké koprodukci. Jak významně se na něm podílela vaše produkční společnosti? Odrazila se různorodost produkce nějak na přípravách k filmu?

Koprodukce byla opravdu mnohočetná, jde o rumunsko-francouzsko-česko-bulharsko-německý film, bez takto komplikovaného vztahu by ale film vlastně nemohl ani vzniknout. Naše společnost vstoupila do hry v momentě, kdy byly některé scény už natočené a bylo jasné, že film nemůže pokračovat, protože k dokončení dosud chybí zásadní část rozpočtu. V té fázi právě probíhalo druhé kolo castingu, na kterém jsme se rovnou začali podílet, v žádné zemi se nedařilo najít adepty na dvě složité role. Mělo jít o dvojici osmdesátiletých lidí, která by se nebránila mít před kamerou pohlavní styk. Casting se tedy dělal i přes nejrůznější swingers kluby a periferní uskupení. Bohužel jsme ale nebyli úspěšní.

Nebylo možné řešit choulostivé scény pomocí dublérů?

Touch Me Not není takovým druhem film. Potřebovali jsme herce, kteří budou schopni splynout s charakterem. Nejde o to, že by někoho zajímalo, jak vypadá soulož mezi seniory jako taková, nýbrž o specifický vztah mezi nimi, který by mohl dojít až k takto intimní, tělesné situaci. Bylo tudíž zapotřebí, aby šlo o skutečné postavy. S těmi pak režisérka dlouhodobě pracovala, pracovala s jejich reálnou zkušeností a tu se snažila vtělit do příběhu a současně ji pro příběh ohraničit. Přípravy zabraly dlouhé měsíce, samotné natáčení pak 50 dnů, což je poměrně dost.

Poslední provokace, zlobí se Rusové. Britové podle Moskvy prohledali ruský Airbus

sinfin.digital