Dlouho očekávaná reforma pravidel ochrany osobních údajů je tu. Dnešním dnem začíná platit nařízení Evropské unie známé pod zkratkou GDPR, někteří ale stále tápou v tom, co od změn vlastně čekat. Jedno je ale jisté – data lidí ve světě nových technologií by měla být lépe chráněna a už by se například nemělo stávat to, že si vaše údaje budou společnosti přeprodávat mezi sebou a vám pak budou volat neznámá čísla s nechtěnými nabídkami. Podívejte se, co GDPR přinese spotřebitelům a zákazníkům.
V souvislosti s blížícím se příchodem Obecného nařízení o ochraně osobních údajů známého jako GDPR se v posledních dnech a týdnech hovořilo především o tom, co všechno musí firmy, úřady a další instituce stihnout, aby měly před začátkem platnosti nařízení vše v pořádku. Co ale GDPR přinese obyčejným lidem, spotřebitelům a zákazníkům, které nařízení obecně označuje jako „subjekty údajů“? Právě oni jsou totiž ti, kteří budou z reformy těžit v první řadě, jen někteří ale skutečně ví, proč změny přicházejí a co budou znamenat.
Co znamená zkratka GDPR?
GDPR znamená Obecné nařízení o ochraně osobních údajů – v angličtině General Data Protection Regulation. Jde o novou legislativu Evropské unie, která má zmodernizovat a posílit ochranu osobních dat evropských občanů. Po celé EU začíná platit 25. května 2018. Nové povinnosti vyplývající z nařízení GDPR se vztahují na všechny, kteří shromažďují nebo zpracovávají osobní údaje občanů EU, tedy i na společnosti mimo unii, které působí na evropském trhu.„Je důležité říct, že GDPR nepřináší žádnou velkou revoluci v ochraně osobních údajů. Je to spíš posun vpřed s ohledem na vývoj společnosti, online světa a nakládání s osobními údaji, kdy se dosud naprosto běžně stávalo, že kdo měl nějakou databázi osobních dat, prodal ji dál a pak zákazníkům nebo obecně ‚subjektům údajů‘ telefonovaly nejrůznější agentury s nejrůznějšími nabídkami,“ říká pro INFO.CZ vedoucí právního oddělení časopisu dTest Lukáš Zelený.
„Myslím, že největším přínosem je to, že se o ochraně osobních údajů vůbec začalo mluvit, lidé se začínají zajímat o svá práva a společnosti o své povinnosti – GDPR sice nepřináší běžnému obchodníkovi extra nové povinnosti, mnozí ale začínají dávat do souladu to, co už měli mít dávno v pořádku,“ dodává.
Jaké jsou přínosy nařízení GDPR?
Reforma pravidel byla podle odborníků skutečně zapotřebí. Stávající unijní legislativa o ochraně osobních údajů pochází z roku 1995, kdy ještě neexistovala celá řada vymožeností, které dnes považujeme za běžnou součást našeho života – ať už to jsou sociální sítě nebo aplikace zpracovávající velké objemy dat.