Cestovní kanceláře čekají silnou letní sezonu. Prodej zájezdů by se mohl meziročně zvýšit až o pětinu. Jedničkou v leteckých zájezdech je Řecko. V rámci předprodejů CK letos prodaly polovinu nabízené kapacity. Výrazně letos vzrostla poptávka po all inclusive dovolených. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci zájezdů.
Ředitel cestovní kanceláře Fischer Jiří Jelínek očekává nárůst českého trhu s letními dovolenými o pětinu. "Letos Češi cestují daleko více než v loňském roce a předpokládáme, že trh poroste zhruba o 20 procent," uvedl Jelínek. Obavy lidí z možných teroristických útoků v turistických destinacích podle něj opadly.
Podle marketingového ředitele CK Alexandria Petra Šatného budou v létě prodeje lepší meziročně o deset až 20 procent. Za pozitivním trendem je podle něj dobrá ekonomická situace. "Část lidí také loni dovolenou odložila a letos chce jet," dodal ředitel.
Více než dvě třetiny českých turistů podle CK Fischer volí sedmidenní pobyty s all inclusive. Téměř polovina klientů jede do čtyřhvězdičkového hotelu a každá třetí rodina požaduje tzv. klubové hotely s animátory a bohatým doprovodným programem pro děti. Podle Jelínka fenomén představují Spojené arabské emiráty, které navštěvuje čím dál větší počet Čechů.
Silné předprodeje dovolených se letos podepíšou na podstatně nižší nabídce zájezdů prodávaných v létě "na poslední chvíli". "Vzhledem k dosavadním silným prodejům očekáváme, že nabídka last minute zájezdů do některých destinací bude výrazně omezená, a to především v hlavní sezoně, tj. o prázdninách," dodal Šatný. Jedná se podle něj především o ty země, které Čechy lákají nejvíce, tj. Řecko, Bulharsko či Španělsko.
Podle analýzy brokerské společnosti TopForex a Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) se posílení koruny od konce intervencí ČNB v dubnu zatím v korunových cenách last minute zájezdů neprojevilo. Koruna zpevnila dosud o 2,5 procenta vůči euru. Katalogové ceny zájezdů do Středomoří na letošní léto jsou i tak v průměru o 12 procent meziročně nižší. Nejvíce klesly ceny zájezdů do Turecka a Řecka.
"Dlouhodobým faktorem poklesu cen klasických zájezdů je i nová konkurence v podobě sdílené ekonomiky. Platformy typu Airbnb přivádějí širší veřejnost k chuti cestovat po vlastní ose," uvedl ředitel výzkumu CETA Aleš Rod.
Celkem loni do zahraničí na více než tři dny vyrazilo 4,3 milionů Čechů, přičemž na dovolené strávili v průměru 8,2 dne. Díky rostoucí kupní síle vzrostly průměrné výdaje na dovolenou o devět procent na 13.627 korun. Nejnavštěvovanější destinací bylo Chorvatsko, kam vycestovalo 828.000 Čechů. Ochotu Čechů cestovat by letos mohla zvýšit i posilující koruna, která může zlevnit část "last minute" zájezdů a zimní exotické dovolené.
Celkový objem ročních tržeb z výjezdového cestovního ruchu činí v ČR zhruba 45 miliard korun, z toho prodej zájezdů téměř 30 miliard korun, prodej ubytování a dopravy 10,2 miliardy a ostatních služeb 4,6 miliardy korun.