V posledních letech si stále větší oblibu českých zákazníků získává takzvaný Black Friday. Pro obchodníky je tento den plný slev pomyslným začátkem nákupní předvánoční horečky. Proto se do této akce, která se koná den po Díkůvzdání zapojuje každoročně stále větší procento českých obchodů. Moderní svátek konzumu má ovšem své kořeny v hluboké hospodářské krizi začátku minulého století.
Samotný pojem černý pátek, který si v následujících letech a desetiletích získal pevné místo v kalendářích nejen Američanů, má také vysvětlení v ekonomické situaci prodejců. Po roce ve ztrátách, tedy červených číslech, se totiž během předvánoční nákupní horečky, která byla většinou odstartována právě den po Díkůvzdání, konečně obchodníci dostali do černých čísel. Ač už tento princip dávno nemusí platit, pojem černý pátek zůstal.
Existuje však ještě jedno vysvětlení vzniku černého pátku. Říká se totiž, že den po Díkůvzdání v 19. století měli majitelé jižanských plantáží možnost koupit si otroka se slevou. Toto vysvětlení ale zůstává spíše jen nedoloženým mýtem. Někteří lidé však díky němu černý pátek dodnes bojkotují.