Nejprodávanější Volkswagen se jmenuje 199 398 500 A. Kořeněných párků prodá firma mnohem víc než aut

Automobilka Volkswagen řeší složitosti spojené s přechodem na elektromobilitu, její vlastní výrobna currywurstů ale takové starosti nemá. Typický párek je s velkým náskokem nejprodávanějším Volkswagenem vůbec. Vyrábí se v nezměněné podobě přes 50 let a přežil i pokusy lstivých veganů o fyzickou likvidaci.

Slavný „Volkspárek“ zaměstnanci Volkswagenu poprvé okusili v době, kdy se do výroby chystal Golf první generace, tedy před jedenapadesáti lety. Účetní si tehdy spočítali, že krmit zaměstnance z vlastních zdrojů vyjde levněji než uzeniny nakupovat jinde. A currywurst chutná stejně i dnes, kdy z pásů sjíždí Golf generace osmé.

Nad firemní uzeninou v různých úpravách denně pomlaskávají nejen zaměstnanci v mateřském závodě Volkswagenu ve Wolfsburgu, ale k sehnání je ve všech firemních kantýnách po Evropě. Dostanete k němu i barbecue omáčku tvářící se jako motorový olej a populární curry kečup, nezbytný doplněk currywurstu. Mimochodem, nedávná změna chuti kečupu vyvolala prý mezi zaměstnanci bouři nevole.

Součástka jako každá jiná

U systematických Němců nepřekvapí, že párky mají své katalogové číslo stejně jako jakýkoliv jiný díl na vozy Volkswagen. Jde konkrétně o součástku č. 199 398 500 A. Že se jedná o originální díl, koneckonců hlásá i nápis na umělém střívku, do kterého je párek zabalen. Vyrábí se v nenápadné přízemní stavbě v zapadlém koutě mamutího areálu Volkswagenu ve Wolfsburgu. 

Od roku 1973 se jeho chuť změnila jen nepatrně. Receptura je stále tatáž a přísně tajná obdobně jako složení Coca-Coly. Ani osazenstvo se během let moc nezměnilo. Šéf výroby Franco Presti tu plní střívka už od roku 1979 a chlubí se, že místní currywurst obsahuje na rozdíl od konkurenčních produktů jen 20 % tuku. 

Loni tu třicet řezníků vyprodukovalo rekordních 8,33 milionu párků všech variant, což je o 400 tisíc víc než v předchozím roce. Jen pro srovnání – celosvětová automobilová produkce VW se ve stejném období zastavila na čísle 4,87 milionů vozů.

Stabilita „kádrů“ ve výrobně párků ve Wolfsburgu je obdivuhodná.

Vegani útočí

K rekordu přispěla varianta „hotdog“, která byla uvedena na trh v roce 2021 – loni se jí prodaly téměř dva miliony kusů, klasického „currywurstu“ 6,4 milionu kusů. Vyřazení tohoto bestselleru z nabídky podnikové kantýny v hlavní budově centrály Volkswagen, resp. jeho nahrazení vegetariánskou variantou, vzbudilo před třemi značný rozruch. 

Jako důvod vedení v interním oběžníku uvedlo, že mnoho zaměstnanců VW si přeje vegetariánské a veganské alternativy a že změna orientace je v zájmu udržitelnosti, protože konzumace menšího množství masa týdně pomůže i životnímu prostředí, připomněl loni list Bild. Mimo jiných kritizoval tehdy tento svatokrádežný krok i bývalý německý kancléř Gerhard Schröder.

„Kdybych ještě zasedal v dozorčí radě VW, tohle by se nestalo,“ napsal tehdy Schröder na sociální síti LinkedIn. Vytvořil také hashtag #savethecurrywurst. Kantýna tehdy přešla na vegetariánskou stravu, v létě 2023 však začala znovu currywurst nabízet. V ostatních více než třiceti jídelnách a kioscích v závodě zůstal ale currywurst v nabídce zachován.

Na produkci párků od Volkswagenu se byl podívat i Richard Hammond, známý moderátor pořadů Top Gear a The Grand Tour.

Většinu currywurstů zkonzumují zaměstnanci v koncernových kantýnách, k běžným zákazníkům se párek dostává prostřednictvím německého potravinářského řetězce Edeka, ale jen na severu země. 

Standardní currywurst váží 170 gramů a je 20 centimetrů dlouhý. V roce 2003 však vyrobili párek dlouhý 250 metrů – to měl zrovna premiéru VW Golf páté generace. Originální currywurst není zdaleka jediným druhem uzeniny, který VW produkuje – v „korporátním uzenářství“ vyrábí celou řadu dalších variant párků a vznikají zde i rozličné klobásy, rolády či burgery.

Guten Appetit und Mahlzeit!

Kvalitní hmota v rámci možností

Redaktoři dnes již neexistujícího českého motoristického časopisu AUTO7 vzali svého času test nejvyráběnější součástky Volkswagenu vážně a nechali provést rozbor párku v laboratoři Státního veterinárního ústavu v Praze. Tlak řetězců totiž nutí výrobce párků používat strojně oddělené kuřecí maso s úlomky kostí nebo masou rovnou nahradit mnohem levnější sójou. 

Vzhledem k tomu, že se párky VW dlouhodobě honosí puncem vysoké kvality, rozhodli se novináři tuto skutečnost ověřit. Test v roce 2018 potvrdil, že laciné náhražky v podobě kuřecího separátu nebo dokonce sóji se v currywurstech nevyskytují. 

Jediným zjištěným prohřeškem byl vyšší obsah tuku. Místo deklarovaných 20,9 g/100 g naměřili v laboratoři 28 gramů tuku. Dvaaosmdesátiprocentní podíl masa byl ale beztak velmi dobrý. Kvůli použitému konzervantu E250 však ani tak rozhodně nejde o potravinu, kterou bychom měli konzumovat často a ve velkém množství. 

A jak VW currywurst vlastně chutná? Představte si dobrý kvalitní vídeňský párek, a nebudete daleko od originálu. Anebo se nechte zaměstnat v některé z továren koncernu Volkswagen.

Italové odmítají název Milano u Alfy Romeo vyráběné v Polsku. Je to nelegální, říká ministr

Nastalo neodvratné: Toyota vystrnadila z českých stupňů vítězů v prodejích Volkswagen

Zvrácená úměra: Čím víc elektromobilů automobilky vyrobí, tím více prodělávají. S jednou výjimkou

sinfin.digital